Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Eğitimi ILA 314 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. YUSUF ASIM SÖYLEMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, öğrencilerin eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlamasını, din eğitimi biliminin alanını, amaç ve görevlerini tanımasını, dini gelişim teorileri ve öğrenme ilişkisini kavramasını, Türkiye´de din eğitiminin tarihi gelişimi ve hukuki dayanakları hakkında bilgi sahibi olmasını, din eğitiminde program geliştirme ve yaklaşımlar ile öğretmen yeterlikleri konusunda bilgilendirmeyi,din eğitiminin güncel meselelerini bilip tartışmasını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Eğitim ve din eğitimi bilimi ile ilgili tanım ve kavramlar,Din eğitimi biliminin diğer bilimlerle ilişkisi,Din eğitimi biliminin alanı, amacı ve görevleri, Türkiye´de din eğitim ve öğretiminin tarihsel gelişimi, Türkiye´de din eğitiminin hukuki dayanakları, Dini gelişim ve öğrenme,Din öğretiminde program geliştirme ve yaklaşımlar, Din dersi öğretmen yeterlikleri ve eğitimi, Ailede din eğitimi, Mesleki din eğitimi ve İmam Hatip Liseleri, Diyanet İşleri Başkanlığı, Din eğitimi ve din Hizmetleri, Yetişkin din eğitimi, Yüksek Din öğretimi, Din eğitimi ve öğretiminin güncel problemleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlar Soru-Cevap, Anlatım, Boşluk Doldurma Testleri,
2 Din eğitimi biliminin alan, amaç ve görevlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Dini gelişim teorileri ve dini öğrenme ilişkisini karşılatırır Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
4 Türkiye’de din eğitiminin tarihi süreçlerini açıklar ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
5 Din eğitim ve öğretiminde farklı program ve yaklaşımları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
6 Din dersi öğretmen yeterliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Eşleştirme Testler,
7 Ailede din eğitiminin temel ilkelerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
8 İmam Hatip Liseleri ve Diyanet ile ilgili meseleleri bilir ve tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
9 Yüksek din öğretiminin temel meselelerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Eşleştirme Testler,
10 Din eğitiminin güncel meselelerini tartışır Anlatım, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlar
2 Bazı dini gelişim teorileri ve dini öğrenme ilişkisini karşılatırır
3 Türkiyede din eğitiminin nasıl bir tarihi süreç takip ettiğini değerlendirir
4 Din öğreten personelin niteliklerini ve eğitim süreçlerini tartışır
5 Bazı batı ülkelerindeki din eğitimi uygulamalarını ayırt eder
6 Etkin yaygın din eğitimi konusunda önermelerde bulunur
7 Din eğitimi bilimi alanındaki farklı yönelişleri değerlendirir
8 Din Eğitimi Biliminin temel özelliklerini tahlil eder
9 Mesleki din eğitiminin özelliklerini ve sorunlarını açıklar
10 Din Eğitim- öğretiminin farklı uygulama alanlarını bilir
11 Diyanet İşleri Başkanlığı, Din eğitimi ve Din Hizmetleri
12 Yetişkin din eğitimi
13 Yüksek Din Öğretimi
14 Din eğitimi ve öğretiminin güncel problemleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Cebeci, S. (2005) Din Eğitimi Bilimi ve Türkiyede Din Eğitimi, Ankara, Akçağ Yayınları.
[2]. Bilgin, B. (1988), Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Ankara
[3] Köylü M. ve Altaş N.(Ed.) (2014), Din Eğitimi, Ensar Neşriyat.
[4] Doğan R. ve Ege R. (Ed.) (2012), Din Eğitimi El kitabı, Grafiker Yayınları
[5] Tosun, C. (2001), Din Eğitimi Bilimine Giriş, Ankara, Pegema Yayıncılık

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlar 4 3 3 3 4 3 3 4 4 3 5 3 5 3
2 Din eğitimi biliminin alan, amaç ve görevlerini açıklar 5 2 2 3 2 2 2 5 3 2 1 2 4 4
3 Dini gelişim teorileri ve dini öğrenme ilişkisini karşılatırır 5 2 3 3 2 2 2 4 3 2 1 1 3 4
4 Türkiye’de din eğitiminin tarihi süreçlerini açıklar ve değerlendirir 5 2 2 3 2 2 2 5 3 2 2 1 4 4
5 Din eğitim ve öğretiminde farklı program ve yaklaşımları tanır 4 2 2 3 3 2 2 4 3 3 2 1 3 4
6 Din dersi öğretmen yeterliklerini bilir 5 2 2 3 2 2 2 5 3 2 2 1 4 4
7 Ailede din eğitiminin temel ilkelerini açıklar 5 2 2 3 2 2 2 5 3 2 2 1 4 4
8 İmam Hatip Liseleri ve Diyanet ile ilgili meseleleri bilir ve tartışır 5 2 2 3 2 2 2 5 3 2 2 1 4 4
9 Yüksek din öğretiminin temel meselelerini tartışır 5 2 2 3 2 2 2 5 3 2 2 1 4 4
10 Din eğitiminin güncel meselelerini tartışır 4 2 2 3 2 2 2 4 2 2 2 1 4 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 100
Toplam 160
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3