Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Süsleme Sanatları | ILA 336 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Süsleme Sanatlarından Tezhib ve Ebru sanatlarının, tarihçesi, malzemeleri ve öğrenim usulleri hakkında bilgi sahibi olmak, bunlardan birinde uygulama becerisi kazanmak |
Dersin İçeriği | Tezhib ve Ebru sanatlarının tarihsel gelişimi, bu sanatların malzeme ve öğrenim usulleri, motif ve desen çalışmaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tezhip sanatının tarihçesini açıklar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Tezhib sanatının kullanım alanlarını tanır. | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Ebru sanatının tarihçesini açıklar. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Ebru sanatının kullanım alanlarını tanır. | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Bu sanatların malzeme ve tekniklerini tanımlar. | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Klasik Türk motiflerini ayırt eder. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
7 | Kompozisyonlarda klasik motifleri kullanır. | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Renkli desen çalışmaları uygular. | Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Tezhip Sanatının Tarihsel Gelişimi | |
2 | Tezhib Sanatında Kullanılan Malzemeler | |
3 | Motifler Ve Motiflerin Sınıflandırılması | |
4 | Rûmîler Ve Özellikleri | |
5 | Hatâyî Gurubu Motifleri | |
6 | Yaprak, Penç, Goncagül Çizimleri | |
7 | Bulutlar, Münhaniler | |
8 | Geçmeler | |
9 | Hatayî Gurubu Motiflerle Kompozisyon Çalışması | |
10 | Rûmî Ve Hatâyi Motifleriyle Desen Çalışması | |
11 | Renkli Şemse Çalışması | |
12 | Türk Ebru Sanatı Ve Tarihçesi | |
13 | Ebru Sanatında Kullanılan Malzemeler | |
14 | Ebru Yapım Teknikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Birol, İ.A., Derman, Ç (1991): Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, İstanbul: Kubbealtı Yayınları. [2] Keskiner, C. (2002): Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAÎ, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. |
Ders Kaynakları | [3] Ersoy, A. (1988): Türk Tezhip Sanatı, İstanbul [4] Barutcugil, H.(2007): Türklerin Ebru Sanatı, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tezhip sanatının tarihçesini açıklar. | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 0 | 2 |
2 | Tezhib sanatının kullanım alanlarını tanır. | 2 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 0 | 2 |
3 | Ebru sanatının tarihçesini açıklar. | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 0 | 3 |
4 | Ebru sanatının kullanım alanlarını tanır. | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 0 | 3 |
5 | Bu sanatların malzeme ve tekniklerini tanımlar. | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 3 |
6 | Klasik Türk motiflerini ayırt eder. | 3 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 0 | 3 |
7 | Kompozisyonlarda klasik motifleri kullanır. | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 5 | 0 | 3 |
8 | Renkli desen çalışmaları uygular. | 4 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 0 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |