Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Süsleme Sanatları ILA 336 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk Süsleme Sanatlarından Tezhib ve Ebru sanatlarının, tarihçesi, malzemeleri ve öğrenim usulleri hakkında bilgi sahibi olmak, bunlardan birinde uygulama becerisi kazanmak
Dersin İçeriği Tezhib ve Ebru sanatlarının tarihsel gelişimi, bu sanatların malzeme ve öğrenim usulleri, motif ve desen çalışmaları
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tezhip sanatının tarihçesini açıklar. Anlatım, Bireysel Çalışma,
2 Tezhib sanatının kullanım alanlarını tanır. Anlatım, Tartışma,
3 Ebru sanatının tarihçesini açıklar. Anlatım, Tartışma,
4 Ebru sanatının kullanım alanlarını tanır. Anlatım, Tartışma,
5 Bu sanatların malzeme ve tekniklerini tanımlar. Anlatım, Tartışma,
6 Klasik Türk motiflerini ayırt eder. Anlatım, Grupla Çalışma,
7 Kompozisyonlarda klasik motifleri kullanır. Anlatım, Grupla Çalışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Renkli desen çalışmaları uygular. Tartışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Tezhip Sanatının Tarihsel Gelişimi
2 Tezhib Sanatında Kullanılan Malzemeler
3 Motifler Ve Motiflerin Sınıflandırılması
4 Rûmîler Ve Özellikleri
5 Hatâyî Gurubu Motifleri
6 Yaprak, Penç, Goncagül Çizimleri
7 Bulutlar, Münhaniler
8 Geçmeler
9 Hatayî Gurubu Motiflerle Kompozisyon Çalışması
10 Rûmî Ve Hatâyi Motifleriyle Desen Çalışması
11 Renkli Şemse Çalışması
12 Türk Ebru Sanatı Ve Tarihçesi
13 Ebru Sanatında Kullanılan Malzemeler
14 Ebru Yapım Teknikleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Birol, İ.A., Derman, Ç (1991): Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, İstanbul: Kubbealtı Yayınları.
[2] Keskiner, C. (2002): Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAÎ, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Ders Kaynakları [3] Ersoy, A. (1988): Türk Tezhip Sanatı, İstanbul
[4] Barutcugil, H.(2007): Türklerin Ebru Sanatı, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tezhip sanatının tarihçesini açıklar. 2 0 4 0 0 0 0 0 0 0 1 4 0 2
2 Tezhib sanatının kullanım alanlarını tanır. 2 0 3 0 0 0 0 0 0 0 2 4 0 2
3 Ebru sanatının tarihçesini açıklar. 3 0 2 0 0 0 0 0 0 0 1 4 0 3
4 Ebru sanatının kullanım alanlarını tanır. 3 0 2 0 0 0 0 0 0 0 2 4 0 3
5 Bu sanatların malzeme ve tekniklerini tanımlar. 3 0 2 0 0 0 0 0 0 0 2 3 0 3
6 Klasik Türk motiflerini ayırt eder. 3 0 4 0 0 0 0 0 0 0 2 4 0 3
7 Kompozisyonlarda klasik motifleri kullanır. 3 0 2 0 0 0 0 0 0 0 2 5 0 3
8 Renkli desen çalışmaları uygular. 4 0 2 0 0 0 0 0 0 0 1 4 0 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3