Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mantık Tarihi ILA 327 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin genel mantık tarihini ana hatlarıyla öğrenmesi ve İslam mantık teorilerinin mantık tarihindeki yeri ve önemi hakkında fikir edinmesi

Dersin İçeriği

Aristoteles öncesi mantık, Aristoteleste ve sonraki dönemde mantık, Yunan şarihlerinin mantık görüşleri, İslam mantıkçıları, Yeniçağ filozoflarında mantık

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Felsefe tarihinde mantık ilkelerinin belirlenmesi ve mantığın sistematik bir disiplin haline gelmesinin seyrini görür Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Klasik mantık, formel mantık, modern mantık vb. farklı doktrinlerin ayırdına varır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 İslam mantıkçılarının mantık görüşlerini tespit eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İslam mantıkçıları ile antik dönem mantık teorileri ve modern mantık teorileri arasında mukayese yapar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 İslam filozoflarının mantık teorileri arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Mantık ve bilim ilişkisini analiz eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Konusu
2 Mantığın Mahiyeti, Amacı, Önemi ve Faydaları
3 Sofistler ve Aristoteles
4 Organon ve içeriği
5 Stoa mantığı
6 Boethius
7 Farabi ve İslam mantığına giriş
8 Farabi ve İslam mantığına giriş
9 İbn Sina ve İbn Sina sonrası mantık
10 Endülüste mantık
11 Bacon ve Yeni Organon
12 Metodoloji ve Tümevarım
13 Modern Mantık
14 Sembolik Mantık
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Street, Tony, İslam Mantık Tarihi
[2] Ülken, Hilmi Ziya, Mantık Tarihi, İstanbul 1942.

Ders Kaynakları

[2] Özlem, Doğan, Mantık, İstanbul 2006
[3] Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara 2004,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Felsefe tarihinde mantık ilkelerinin belirlenmesi ve mantığın sistematik bir disiplin haline gelmesinin seyrini görür
2 Klasik mantık, formel mantık, modern mantık vb. farklı doktrinlerin ayırdına varır
3 İslam mantıkçılarının mantık görüşlerini tespit eder
4 İslam mantıkçıları ile antik dönem mantık teorileri ve modern mantık teorileri arasında mukayese yapar.
5 İslam filozoflarının mantık teorileri arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit eder
6 Mantık ve bilim ilişkisini analiz eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3