Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuranda Fıkhi Kavramlar | ILA 371 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Salih Aslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fıkhî kavramların fıkhın temel kaynağı olan Kuranı Kerimde nasıl kullanıldıklarının belirlenmesi |
Dersin İçeriği | İslam´ın temel kaynağı olan Kur´an´da Fıkıh kavramlarının kullanımı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuran Hükümleri kavramını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | Kurani hükümlerin fıkhi düşünme biçimini ortaya çıkarması sürecini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Kuranın ibadetlerle ilgili hükümleri nasıl ifade ettiğini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Kuranın evlenme, aile ve miras hükümlerini sayar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | Kuranın alış veriş ve mali hükümlerini sayar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | Kuranın ceza hukukunu ilgilendiren hükümlerini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tefakkuh, fıkıh, ifta, istifta, kadâ | |
2 | Ehli zikir, istinbat, dirase, tevessüm, içtihad | |
3 | İbadet ubudiyet Abd, salat, hac, zekât, menasik | |
4 | Akit, Tahkim, hüküm, tehaküm, muztar, örf/maruf, şura, ehliyet | |
5 | Bey, icar, ıstısnâ, hediye, hibe, karz-ı hasen | |
6 | Kısas, kesb, meysir, meyte, ceza, ukubet | |
7 | Adl, kıst, adalet, şahit, delil, beyine, hüccet | |
8 | Bağy, zulüm, cevr, sefih/-süfeha, sirkat | |
9 | Zinet, himar, cilbab, ğaddulbasar | |
10 | Dûle, ticaret, ribh, israf, miskin, fakir, ğarim, fi-sebilillah | |
11 | Emanet, cizye, müşrik, kâfir | |
12 | Enfal, ganimet, ğunm, fey, aht | |
13 | Harb, sulh, silm, fidye, hür | |
14 | Nikah, talak, küfüv, müta, lian, Fahişe, fahşa, nüşüz, zıhar, zina |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DİA, İlgili Ansiklopedis Maddeleri |
Ders Kaynakları | 1.Râğıb el-Isfahanî, el-Müfredat |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kuran Hükümleri kavramını tanımlar | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 |
2 | Kurani hükümlerin fıkhi düşünme biçimini ortaya çıkarması sürecini anlatır | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 |
3 | Kuranın ibadetlerle ilgili hükümleri nasıl ifade ettiğini anlatır | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 |
4 | Kuranın evlenme, aile ve miras hükümlerini sayar | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 |
5 | Kuranın alış veriş ve mali hükümlerini sayar | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 |
6 | Kuranın ceza hukukunu ilgilendiren hükümlerini anlatır | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |