Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsir Usûlü Metinleri | ILA 467 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynakları Arapça metinlerden incelemek. |
Dersin İçeriği | Bu derste Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynaklara ait Arapça metinler incelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an yorumunun alt yapısını oluşturan Tefsir Usulü ve Ulûmul-Kuranın kavram, konu ve kaynaklarını tanıyıp ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Tefsir ve Tefsir Usulünün diğer İslami ilimlerle ilişkilerini kurup açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Tefsir Usulü konularını Arapça kaynaklardan çözümleyip anlar ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ulûmu´l-Kur´an, Tefsir ve Tefsir Usulünün konuları ve kaynaklarına giriş. | |
2 | Kur´an Vahyi, mahiyeti, biçimleri; Allah (c.c.), Cebrail (a.s.), Peygamberler ve diğer insanlarla ilişkisi. | |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri. | |
4 | Tefsir Usulü: Tefsir, tevil, terceme, meal kavramları; Ulûmu´l-Kur´an kavramı ve Tefsir Usulü ile ilişkisi. | |
5 | Âyet kavramı, ayetlerin tertibi, ilk ve son nazil olan ayetler; Sûre kavramı, sûrelerin tertibi, isimleri, Mekkîlik ve Medenîlik. | |
6 | Hz. Peygamber´in (s.a.v.) Kur´an´ı tefsiri; Sahabe-Tabiûn döneminde tefsir yöntemleri; Tefsirin tedvini. | |
7 | Kur´an´ın üslubu, Surelerin başlangıçları. | |
8 | Mukattaa harfleri | |
9 | Kur´an´ın İ´cazı; Garîbu´l-Kur´an. | |
10 | Nüzûl Sebepleri; Nâsih-Mensûh; Muhkem-Müteşabih. | |
11 | Kur´an´da yeminler; Müşkilü´l-Kur´an. | |
12 | Mübhemâtü´l-Kur´an; Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz. | |
13 | Vücûh ve Nezâir; Kur´an kıssaları; Ayet ve sûreler arası münasebet; Kur´an´ın faziletleri | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sâlih, S., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Dersaâdet, İstanbul ts. |
Ders Kaynakları | Zerkeşî, B., el-Burhân fî Ulûmil-Kurân, Dârul-marife, Beyrut ts. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´an yorumunun alt yapısını oluşturan Tefsir Usulü ve Ulûmul-Kuranın kavram, konu ve kaynaklarını tanıyıp ifade eder. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4 | Tefsir ve Tefsir Usulünün diğer İslami ilimlerle ilişkilerini kurup açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
6 | Tefsir Usulü konularını Arapça kaynaklardan çözümleyip anlar ve açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 21 | 2 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |