Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasavvuf Edebiyatı | ILA 451 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | Divan Edebiyatı |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Tasavvuf Edebiyatının mahiyetini, muhtevasını ve nazım türlerini kavratmak |
Dersin İçeriği | Tasavvuf Edebiyatının manası, muhtevası ve bu sahadaki farklı nazım türleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tasavvuf Edebiyatında Kurân ve Hadisin rolünü kavrar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Vücûd ve Vahdet-i Şühûd anlayışlarını analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
4 | Tasavvuf Edebiyatında Allah hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Tasavvuf Edebiyatında peygamberler hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Tasavvuf Edebiyatında din ve tasavvuf büyükleri hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriği | |
2 | Tasavvuf Edebiyatı Muhtevasında Kuran ve Hadisin Rolü | |
3 | Tasavvuf Edebiyatında Vahdet-i Vücûd Anlayışı | |
4 | Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Şühûd Anlayışı | |
5 | Tasavvuf Edebiyatında Allah Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Tevhîd, Münacat, Esmâ-i Hüsna, Elif-nâme) | |
6 | Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Türler (Nat, Gevher-nâme, Dolab-nâme, Esmâ-i Nebî, Mucizât-ı Nebî) | |
7 | Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Sîretün-Nebî, Hicret-nâme, Mevlid, Hilye, Kırk Hadis) | |
8 | Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Menâkıb-nâme, Velâyet-nâme, Medhiye) | |
9 | Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Mersiye, Maktel-i Hüseyin, Düvâz-nâme) | |
10 | Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Vücûd-nâme, İbret-nâme, Besmele-nâme, Kâbe-nâme, Tac-nâme) | |
11 | Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Türler (Fütüvvet-nâme, Gazavât-nâme, Tenbîh-nâme, İstimdâd-nâme) | |
12 | Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Salât-nâme, Ramazân-nâme, Minber-nâme, İstihrâc-nâme, Kıyâmet-nâme) | |
13 | Tasavvuf Edebiyatında Şathiye | |
14 | Yûnus Emrenin Çıktım erik dalına şathiyesinin tasavvufî şerhleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. Ömür CEYLAN, Tasavvufî Şiir Şerhleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriğini bilir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
2 | Tasavvuf Edebiyatında Kurân ve Hadisin rolünü kavrar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
3 | Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Vücûd ve Vahdet-i Şühûd anlayışlarını analiz eder. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
4 | Tasavvuf Edebiyatında Allah hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
5 | Tasavvuf Edebiyatında peygamberler hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
6 | Tasavvuf Edebiyatında din ve tasavvuf büyükleri hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 0 | 0 |
Final | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |