Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş İslam Düşünürleri ILA 429 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çağdaş İslam düşünürlerini ve fikirlerini kavratmak

Dersin İçeriği

Çeşitli perspektiflerden modernizm, Çağdaş İslam düşünürleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çağdaş İslam düşünürlerini ve problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çağdaş İslam düşünürlerini tasnif eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Çağdaş İslam düşünürlerinin görüşlerini, yöntemlerini ve yaklaşımlarını mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 4) Çağdaş İslam düşünürlerini kısmi olarak eleştirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Çağdaş İslam Düşünürleri arasındaki temel farkları tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Çağdaş İslam düşüncesinin muhtemel gelecek sorunları hakkında tahminde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Çağdaş İslam düşünürlerinin tartıştığı problemleri günlük hayatta örneklendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Çağdaş problemleri kendi cümleleriyle ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çeşitli Perspektiflerden Modernizm
2 Cemaleddin Afgani, Muhammed Abduh,
3 Resid Rıza,
4 Nakip al-Attas,
5 Seyyid Huseyin Nasr
6 Fazlurrahman,
7 Roger Garaudy
8 Roger Garaudy
9 Malik bin Nebi,
10 Cevdet Said,
11 Seyyid Kutup
12 Nurettin Topcu,
13 Necip Fazıl Kısakürek
14 Sezai Karakoç
Kaynaklar
Ders Notu

Modernleşme, İslam Dünyası ve Türkiye, Ensar yay. 2001.

Ders Kaynakları

Ülken, Hilmi Ziya. İslâm Düşüncesi, Türk Tefekkürü Tarihi Araştırmalarına Giriş. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fak. y, 1946.
Kara İsmail, Türkiyede İslamcılık Düşüncesi, I-III, Kitapevi yy. 1998

Kolektif, Çağdaş İslam Düşünürleri, Divan Kitap, 2018.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Çağdaş İslam düşünürlerini ve problemlerini tanır.
2 Çağdaş İslam düşünürlerini tasnif eder.
3 Çağdaş İslam düşünürlerinin görüşlerini, yöntemlerini ve yaklaşımlarını mukayese eder
4 4) Çağdaş İslam düşünürlerini kısmi olarak eleştirebilir.
5 Çağdaş İslam Düşünürleri arasındaki temel farkları tespit eder.
6 Çağdaş İslam düşüncesinin muhtemel gelecek sorunları hakkında tahminde bulunur.
7 Çağdaş İslam düşünürlerinin tartıştığı problemleri günlük hayatta örneklendirir
8 Çağdaş problemleri kendi cümleleriyle ifade eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5