Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarihi ve Kültürel Boyutuyla Alevilik | ILA 354 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türklerin İslamlaşma süreci, Alevi-Bektaşi kültürünün sözlü ve yazılı kaynakları, Alevi-Sünni farklılaşması, inanç ve ritüelleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, Bektaşilik ve Aleviliğin Ortaya Çıkışı, Sünni-Kızılbaşlık Farklılaşması; bunun kökeni ve temel nitelikleri, Osmanlı Safevi mücadelesi ve Aleviliğin teşekkülüne etkisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türklerin İslamlaşmasında etkili olan tasavvufî akımları tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Aleviliğin tarihi gelişim sürecini açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Anadoluda Sünni-Alevi ayrışmasında etkili olan unsurları açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Aleviliğin teşekkülünde rol oynayan siyasi, dini, sosyal ve kültürel faktörleri değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Aleviliğin günümüze intikalini izah eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve genel bir çerçeve | |
2 | Alevilik, Bektaşilik, Kızılbaşlık vb. terimler, | |
3 | Türklerin İslam öncesi din ve inançları, bunların Aleviliğe etkisi | |
4 | Türklerin İslamlaşma süreci ve Ehl-i Beyt sevgisinin yaygınlığı | |
5 | Yesevilik, Kalendirilik, Bektaşilik, Hurufilik vb. tasavvufi yapıların etkileri, | |
6 | Selçuklular ve Osmanlı dönemlerinde Anadoluda sosyal ve kültürel hayat | |
7 | Hacı Bektaş Veli ve Bektaşi gelenek | |
8 | Bektaşilik ve iktidar ilişkileri, | |
9 | Erdebil Tekkesi ve Şeyh Safi | |
10 | Erdebil tekkesinin Türkmenler üzerindeki rolü, | |
11 | Safevi devletinin kurulması ve Kızılbaşların rolü | |
12 | Osmanlı-Safevi ilişkileri | |
13 | Anadoluda Sünni-Kızılbaşlık Farklılaşması, | |
14 | Kızılbaş farklılaşmasında ulemanın rolü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ] Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, İstanbul 2002. [3] F. Babinger-Fuad Köprülü, Anadoluda İslâmiyet, çev., Ragıp Hulusi, İstanbul 2000. [4] Kurt Hasan, Orta Asyanın İslamlaşma Süreci (Buhara Örneği) Ankara 1998- [5] Yusuf Ziya Yörükan, Anadoluda Aleviler ve Tahtacılar, Haz. Turhan Yörükan, Kültür Bakanlığı Yaynları, Ankara 1998. [6] Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiyede Alevilik Bektaşilik, Ankara 1996. [7] M.Saffet Sarıkaya, Anadolu Aleviliği (XI.-XIII. asırlar), Ötüken Yay., İstanbul 2003. [8] Harun Yıldız, Anadolu Aleviliği, Ankara 2004. [9] Mustafa Ekinci, Anadolu Aleviliğinin Tarihsel Arka planı, İstanbul 2002. [10] Bulut, H.İbrahim, Osmanlı-Safevi İlişkilerinde Ulemanın Rolü, Dini Araştırmalar Dergisi, cilt 8, Ocak-Nisan 2005, s. 179- 195. [11] Ocak A. Yaşar, Osmanlı İmparatorluğunda Marjinal Sûfilik: Kalenderîler (XIV-XVII. Yüzyıllar), TTK Yay., Ankara, 1999 [12] Ocak, A. Yaşar, Babaîler İsyanı Alevîliğin Tarihsel Altyapısı Yahut Anadolu´da İslâm-Türk Heterodoksisinin Teşekkülü, Dergâh Yay., İstanbul 1996. H. Onat, Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine, İslâmiyât, Cilt: 6, Sayı: 3, (2003), s.111-126. 13] H. Onat, Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine, İslâmiyât, Cilt: 6, Sayı: 3, (2003), s.111-126. [14] Faruk Sümer, Safevi Devletinin Kuruluşunda Anadolu Türklerinin Rolü, Ankara 2002 [15] Sayın Dalkıran, İbn-i Kemalin Düşünce Tarihimizdeki Yeri, OSAV. Yay. İstanbul 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar | 0 | 0 | 2 | 3 | 1 | 2 | 0 | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 0 |
2 | Türklerin İslamlaşmasında etkili olan tasavvufî akımları tanımlar | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 | 3 | 0 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | 2 | 0 |
3 | Aleviliğin tarihi gelişim sürecini açıklar | 0 | 0 | 2 | 3 | 1 | 5 | 0 | 2 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 0 |
4 | Anadoluda Sünni-Alevi ayrışmasında etkili olan unsurları açıklar | 0 | 0 | 3 | 2 | 1 | 2 | 0 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 0 |
5 | Aleviliğin teşekkülünde rol oynayan siyasi, dini, sosyal ve kültürel faktörleri değerlendirir | 0 | 0 | 2 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 0 |
6 | Aleviliğin günümüze intikalini izah eder. | 0 | 0 | 2 | 3 | 1 | 2 | 0 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 73 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |