Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öncü Hadis Alimleri ILA 396 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ALİ CAN KANOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Doç.Dr. Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hadis İlminde önemli yerleri bulunan öncü hadis bilginlerini daha yakından tanımak.

Dersin İçeriği

Bu derste hadis tarihi boyunca önemli etkileri olmuş ve iz bırakmış olan hadis bilginlerinden bazılarının biyografileri üzerinde durulacak ve bu bilginlerin yaşadıkları dönem ve şartlar çerçevesinde hadis ilmine yaptıkları katkılar gösterilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis tarihinin farklı dönemleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Önde gelen bazı hadis bilginlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Hadis bilginlerinin yaşadığı şartları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Farklı dönemlerde hadis ilmine nasıl katkılarda bulunulduğunu analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Hadis tarihinin farklı dönemlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Hadis alimlerinin toplumsal etkilerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Saîd b. el-Museyyeb, Amra bint Abdirrahman, Muhammed b. Sîrîn
2 Zührî, Şube
3 Mâlik, Abdullah b. Mubarek
4 Ali b. el-Medînî, Ahmed b. Hanbel
5 Buhârî, Müslim
6 Ebû Dâvûd, Tirmizî, Nesai
7 Tahâvî, İbn Hıbbân, İbn Huzeyme
8 Taberânî, Hattâbî, İbn Hazm
9 İbn Abdilberr, Hatîb Bağdâdî, Kadı Iyâz
10 İbnus-Salâh, Zehebî
11 İbn Hacer, Aynî
12 Suyûtî, Aliyyul-Karî
13 Veliyyullah Dihlevî
14 Kadın Muhaddisler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Tabakat ve Rical kitapları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Hadis tarihinin farklı dönemleri hakkında bilgi sahibi olur. 3 5 5 1 0 2 0 1 2 1 4 1 3 3
2 Önde gelen bazı hadis bilginlerini tanır. 3 5 5 1 0 2 0 1 2 1 4 1 3 3
3 Hadis bilginlerinin yaşadığı şartları kavrar. 3 5 5 1 0 2 0 1 2 1 4 1 3 3
4 Farklı dönemlerde hadis ilmine nasıl katkılarda bulunulduğunu analiz eder. 3 5 5 1 0 2 0 1 2 1 4 1 3 3
5 Hadis tarihinin farklı dönemlerini karşılaştırır. 3 5 5 1 0 2 0 1 2 1 4 1 3 3
6 Hadis alimlerinin toplumsal etkilerini kavrar. 3 5 5 1 0 2 0 1 2 1 4 1 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 68
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,72
Dersin AKTS Kredisi 3