Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Abbasilerde Sosyal Hayat ILA 455 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Abbasi toplumunu meydana getiren unsurları tanımak ve sosyal yaşantıları hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Abbasi toplumunu meydana getiren unsurlar, bu sosyal grupların sosyal ve gündelik yaşantıları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Abbasiler dönemi ziraat ve ticaret hayatını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Toplumu meydana getiren tabakaları açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Abbasi saray hayatını tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri,
4 Şehir yaşantısını özetler. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Köy yaşantısını tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Dönemin giyim eşyalarını ve yemek kültürünü bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
7 Bayram kutlamalarını ve oyun-eğlence hayatını özetler. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyasi, İdari ve Askeri Yapı
2 Ziraat ve Ticaret Hayatı
3 Toplumu Meydana Getiren Sosyal Gruplar: Müslümanlar
4 Zımmiler
5 Köleler
6 Saray Hayatı
7 Şehir Hayatı
8 Köy Hayatı
9 Meslekler
10 Kadının Toplumdaki Yeri
11 Giyim Eşyaları
12 Yemek Kültürü
13 Bayramlar
14 Oyun ve Eğlence Hayatı
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Hasan, İbrahim Hasan (1985): Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslam Tarihi, III, İstanbul: Kayıhan Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Yıldız, Hakkı Dursun (1988): Abbasiler, DİA, I, s. 31-48, İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı.
[3] Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
[4] Arslan, İhsan (2011): Muktedir Döneminde Abbasilerde Sosyal Hayat, İSTEM, Yıl:9, Sayı: 17, Konya: Damla Ofset.
[5] Samadi, S. B. (2008): Abbasi Hakimiyeti Döneminde Bağdatın Sosyal ve Ekonomik Hayatından Görünümler, İSTEM, Yıl:6, Sayı: 12, Konya: Damla Ofset.
[6] Öztürk, Levent (2012), İslâm Toplumunda Hristiyanlar, İstanbul: Ensar Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Abbasiler dönemi ziraat ve ticaret hayatını anlatır.
2 Toplumu meydana getiren tabakaları açıklar.
3 Abbasi saray hayatını tasvir eder.
4 Şehir yaşantısını özetler.
5 Köy yaşantısını tasvir eder.
6 Dönemin giyim eşyalarını ve yemek kültürünü bilir.
7 Bayram kutlamalarını ve oyun-eğlence hayatını özetler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 3 3 9
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5