Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mukayeseli Batı ve İslam Felsefesi ILA 466 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Belli konular üzerinden İslam ve batı düşüncesi karşılaştırması yapmak.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam ve Batı düşüncesinin önemli şahsiyetlerinin belli konulara yaklaşımları karşılaştırma yapmak amacıyla incelenecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünceler arası etkileşimin mahiyetini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Farklı düşünce yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Farklı kültürler hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Farklı Tanrı anlayışları hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Farklı yaratma modelleri hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Farklı ölümsüzlük modelleri hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yunan Felsefi Mirası
2 Hıristiyan Düşüncesinin Doğuşu ve Gelişimi
3 Augustinusun Tanrı Anlayışı
4 Augustinusta Yaratılış ve Zaman
5 Augustinusta İnsanın Tabiatı ve Ölümsüzlüğü
6 Gazalide Felsefe-Din İlişkisi
7 Gazali ve Determinizm Problemi
8 Gazali´de Yaratma ve Zaman
9 İbn Rüşdde Tanrı ve Yaratma
10 İbn Rüşdde İnsanın Tabiatı ve Ölümsüzlüğü
11 İbn Rüşdde Determinizm Problemi
12 Aquinasta Felsefe-Din İlişkisi
13 Bonaventurada Din Felsefe İlişkisi
14 Latin İbn Rüşdcülerde Din Felsefe İlişkisi
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

Akyol, O Faruk. Thomas Aquinas, Doktor Angelicus Hayatı, Eserleri ve Düşüncesi. İstanbul: Homer Kitabevi, 2005.
Bircan, H. H., İslam Felsefesinde Mutluluk, İstanbul, İz y. 2001.
Çotuksöken, Betül; Babür, Saffet, ed. Metinlerle Ortaçağda Felsefe. İstanbul: Kabalcı, 2000.
Gilson, Etienne. Ortaçağ Felsefesinin Ruhu. çev. Şamil Öçal. İstanbul: Açılımkitap, 2003.
İskenderoğlu, M. Thomas Aquinasta İman Teoloji Akıl İlişkisi, Divan, 16 (2004).
İskenderoğlu, M. Tomas Aquinasta Mutluluk SAÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (2005).
İskenderoğlu, M. İslam ve Hıristiyan Düşüncesinde Âlemin Ezeliliği Tartışmaları Üzerine, Marife, 5/2, 2005.
İskenderoğlu, M. Bonaventurada Din Felsefe İlişkisi, İstanbul: Değişim, 2008.
Küken, A.Gülnihal. Doğu-Batı Felsefi Etkileşiminde İbn Rüşd ve St. Thomas Aquinas felsefelerinin Karşılaştırılması. İstanbul: Alfa, 1996.
Tarakçı, Muhammet. St. Thomas Aquinas. İstanbul: İz Yyıncıılık, 2006.
Özcan, Zeki. 1999. Agustinus´ta Tanrı ve Yaratma. İstanbul: Alfa.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Düşünceler arası etkileşimin mahiyetini tanır
2 Farklı düşünce yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder
3 Farklı kültürler hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar
4 Farklı Tanrı anlayışları hakkında değerlendirme yapar
5 Farklı yaratma modelleri hakkında değerlendirme yapar
6 Farklı ölümsüzlük modelleri hakkında değerlendirme yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5