Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih Metinleri | ILA 420 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | İslam Tarihi konularını ilk dönem tarih kaynaklarını inceleyerek öğrenmek |
Dersin İçeriği | İlk Dönem Tarih Kaynaklarında Yer Alan Seçili Hadiselere Ait Arapça Metinlerin Çözümlenmesi ve Analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlk dönem tarih kaynaklarını ve özelliklerini listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İlk İslam fetihlerini özetler. | Anlatım, Problem Çözme, | |
3 | Osman dönemi hadiselerini tasvir eder. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Cemel Savaşıyla ilgili rivayetleri analiz eder. | Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Hakem hadisesi ile ilgili bilgilere sahip olur. | Soru-Cevap, Tartışma, | Boşluk Doldurma Testleri, |
6 | Arapça metinleri Türkçe´ye aktarma becerisi gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: İlk İslâm Fetihleri | |
2 | Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Osman Dönemi | |
3 | Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Cemel Hadisesi | |
4 | Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Hakem Hadisesi | |
5 | Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: İlk İslam Fetihleri | |
6 | Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Osman Dönemi | |
7 | Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Cemel Hadisesi | |
8 | Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Hakem Hadisesi | |
9 | Yakûbî’nin Târih’i: İlk İslam Fetihleri | |
10 | Yakûbî’nin Târih’i: Osman Dönemi | |
11 | Yakûbî’nin Târih’i: Cemel Hadisesi | |
12 | Yakûbî’nin Târih’i: Hakem Hadisesi | |
13 | Metinlerde Yer Alan Rivayetlerin Karşılaştırılması | |
14 | Rivayet Farklılıkların Analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Halife b. Hayyât (1977): Târîhu Halife b. Hayyât, Beyrut. |
Ders Kaynakları | [2] Dîneverî (1960): Ahbâruttıvâl, Kahire. [3] Yakubî (1999): Târîhu’l-Yakûbî, Beyrut. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlk dönem tarih kaynaklarını ve özelliklerini listeler. | ||||||||||||||
2 | İlk İslam fetihlerini özetler. | ||||||||||||||
3 | Osman dönemi hadiselerini tasvir eder. | ||||||||||||||
4 | Cemel Savaşıyla ilgili rivayetleri analiz eder. | ||||||||||||||
5 | Hakem hadisesi ile ilgili bilgilere sahip olur. | ||||||||||||||
6 | Arapça metinleri Türkçe´ye aktarma becerisi gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |