Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Metinleri ILA 420 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı İslam Tarihi konularını ilk dönem tarih kaynaklarını inceleyerek öğrenmek
Dersin İçeriği İlk Dönem Tarih Kaynaklarında Yer Alan Seçili Hadiselere Ait Arapça Metinlerin Çözümlenmesi ve Analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk dönem tarih kaynaklarını ve özelliklerini listeler. Anlatım, Soru-Cevap,
2 İlk İslam fetihlerini özetler. Anlatım, Problem Çözme,
3 Osman dönemi hadiselerini tasvir eder. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Cemel Savaşıyla ilgili rivayetleri analiz eder. Tartışma, Problem Çözme,
5 Hakem hadisesi ile ilgili bilgilere sahip olur. Soru-Cevap, Tartışma, Boşluk Doldurma Testleri,
6 Arapça metinleri Türkçe´ye aktarma becerisi gösterir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: İlk İslâm Fetihleri
2 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Osman Dönemi
3 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Cemel Hadisesi
4 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Hakem Hadisesi
5 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: İlk İslam Fetihleri
6 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Osman Dönemi
7 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Cemel Hadisesi
8 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Hakem Hadisesi
9 Yakûbî’nin Târih’i: İlk İslam Fetihleri
10 Yakûbî’nin Târih’i: Osman Dönemi
11 Yakûbî’nin Târih’i: Cemel Hadisesi
12 Yakûbî’nin Târih’i: Hakem Hadisesi
13 Metinlerde Yer Alan Rivayetlerin Karşılaştırılması
14 Rivayet Farklılıkların Analizi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Halife b. Hayyât (1977): Târîhu Halife b. Hayyât, Beyrut.
Ders Kaynakları [2] Dîneverî (1960): Ahbâruttıvâl, Kahire.
[3] Yakubî (1999): Târîhu’l-Yakûbî, Beyrut.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İlk dönem tarih kaynaklarını ve özelliklerini listeler.
2 İlk İslam fetihlerini özetler.
3 Osman dönemi hadiselerini tasvir eder.
4 Cemel Savaşıyla ilgili rivayetleri analiz eder.
5 Hakem hadisesi ile ilgili bilgilere sahip olur.
6 Arapça metinleri Türkçe´ye aktarma becerisi gösterir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Sözlü Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5