Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Günümüz Tefsir Problemleri ILA 392 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tefsir problemlerin tespiti ve problemlere karşı çözüm melekesinin geliştirilmesi

Dersin İçeriği

Kur´ân tefsiriyle ilgili problemlerin kaynakları ve türleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Günümüz tefsir problemlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Günümüz tefsir problemlerinin ilgili olduğu ayetleri tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Günümüz tefsir problemlerinin sebeplerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Günümüz tefsir problemlerinin tefsir eserlerindeki izlerini sürer. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Günümüz tefsir problemlerine klasik ve modern dönem tefsirlerinde getirilen çözümleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Günümüz tefsir problemlerine karşı çözüm geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz tefsir problemlerinin tespiti
2 Günümüz tefsir problemlerinin ilgili olduğu ayetlerin gözden geçirilmesi
3 Kuranın anlaşılması problemi ve çözüm önerileri
4 Kuranın tefsiri problemi ve çözüm önerileri
5 Kuranın tarihselliği problemi ve çözüm önerileri
6 Kuranda kadının yaratılışı problemi ve çözüm önerileri
7 Kuranda nesih problemi
8 Kuranda nesih problemine çözüm önerileri
9 Kuranın konulu tefsiri problemi ve çözüm önerileri
10 Kuranın işari tefsiri problemi ve çözüm önerileri
11 Kuranın ilmi tefsiri problemi ve çözüm önerileri
12 Kuran ve reenkarnasyon
13 Kuran ve halifelik
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Şimşek, Said, Günümüz Tefsir Problemleri, Esra Yayınları, Konya 2007.

Ders Kaynakları

[1] Cündioğlu, Dücane, Kuranı Anlamanın Anlamı, Tibyan Yayınları, İstanbul 1995.
[2] Dereli, M. Vehbi, Kuran Tefsirinde Yanılgı Sebepleri ve Bunlardan Korunma Yolları, Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Ün. Sos. Bil. Enstitüsü, Konya 2008.
[3] Kotan, Şevket, Kuran ve Tarihsellik Üzerine, İslami İlimler Dergisi, Yıl: 1, Sayı: 2, Ankara 2006.
[4] Arpaguş, Hatice K., Kuran Perspektifinden Yaratılış İtibariyle Kadına Bakış, Tarihten Günümüze Kurana Yaklaşımlar, Kuran ve Tefsir Akademisi Araştırmaları: 2, İstanbul 2010.
[5] Seber, Abdülkerim, Konulu Tefsir Metodunun Teorik ve Pratik Problemlerine Dair Bazı Çözüm Önerileri, DEÜİFD, XXX, İzmir 2009.
[6] Dereli, M. Vehbi, İşârî Tefsirlerin Geçerliliği ve Problemleri Üzerine, XXXIV, İzmir 2011.
[7] Kırca, Celal, İlmi Tefsir Ekolünün Problemleri, Günümüz Din Bilimleri Araştırmaları ve Problemleri Sempozyumu, Samsun 1989.
[8] Çetin, Mustafa, Kuran Işığında Reenkarnasyon, DEÜİFD, IX, İzmir 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Günümüz tefsir problemlerini kavrar. 1 0 1 1 0 1 3 1 3 3 3 1 5 4
2 Günümüz tefsir problemlerinin ilgili olduğu ayetleri tespit eder. 3 0 3 2 4 1 2 4 5 5 5 4 3 1
3 Günümüz tefsir problemlerinin sebeplerini açıklar. 2 0 3 1 3 4 5 3 5 5 3 4 2
4 Günümüz tefsir problemlerinin tefsir eserlerindeki izlerini sürer. 3 0 3 4 3 2 4 2 5 5 5 5 4 1
5 Günümüz tefsir problemlerine klasik ve modern dönem tefsirlerinde getirilen çözümleri karşılaştırır. 3 0 4 2 4 3 3 3 3 3 5 4 5 1
6 Günümüz tefsir problemlerine karşı çözüm geliştirir. 2 0 2 3 2 4 3 4 5 5 5 4 5 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 15
1. Kısa Sınav 15
2. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3