Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Usul ve Tenkidi ILA 426 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları kazanmak
Dersin İçeriği Tarih İlminin Usulü, İç ve Dış Tenkit Yöntemleri, Tarihin Yorumu ve Yazımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihin tarifini, konusunu ve gayesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanır. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri,
3 Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları hatırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri,
4 Tarih malzemelerini eleştirme yollarını anlatır. Anlatım, Gezi / Gözlem,
5 Tarih malzemelerini yorumlayabilir. Soru-Cevap, Gezi / Gözlem,
6 Tarihi objektif yazabilme yollarını açıklar. Anlatım, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih Kavramı
2 Tarihin Konusu
3 Tarih Usulü Kavramı
4 Tarih Çalışmalarında Yöntem
5 Kaynak Kavramı
6 Ana Kaynaklar
7 Kaynak Kullanma Teknikleri
8 Tarih Tenkidinin Unsurları
9 Tarih Tenkidinin Metotları
10 İç Tenkit
11 Dış Tenkit
12 Sentez
13 Yorumlama
14 Tarih Yazımı
Kaynaklar
Ders Notu [1] Kütükoğlu, M. (2001): Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul: Kubbealtı Yayınları.
Ders Kaynakları [2] Halkın, L. (2000): Tarih Tenkidinin Unsurları, Ankara: Türk Tarih Kurumu.
[3] Spencer, T. (1962): Tenkit Sanatı, İstanbul: Kaynak Yayınevi.
[4] Humphreys, R. Stephen (2004), İslam Tarih Metodolojisi, İstanbul: Litera Yayıncılık.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tarihin tarifini, konusunu ve gayesini açıklar.
2 Tarih çalışmalarında karşılaşılabilecek olan temel problemleri tanır.
3 Tarih çalışmalarında takip edilmesi gereken metotları hatırlar.
4 Tarih malzemelerini eleştirme yollarını anlatır.
5 Tarih malzemelerini yorumlayabilir.
6 Tarihi objektif yazabilme yollarını açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5