Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yunus Emre Divanı ILA 480 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞDr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin temel amacını; Yunus Emrenin önemli eseri olan Divanın tanıtılması ve şerh edilmesini oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Yunus Emrenin Divanındaki şiirler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yunus Emre ve Divanı ile ilgili unsurları anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Divanın Tasavvuf tarihindeki yerini durumu tasvir edip açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Divandaki tasavvufi konuları örnekler, yorumlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Divandaki tasavvufi düşünceyi ayırt eder ve bunların tasavvufa getirdiği yorumları tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Divanı yorumlarını geneller. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Divanın tasavvufa katkısını değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Yunus Emrenin Hayatı
3 Divanın tanıtımı
4 Divandan seçme şiirler-I
5 Divandan seçme şiirler-II
6 Divandan seçme şiirler-III
7 Divandan seçme şiirler-IV
8 Divandan seçme şiirler-V
9 Divandan seçme şiirler-VI
10 Divandan seçme şiirler-VII
11 Divandan seçme şiirler-VIII
12 Divandan seçme şiirler-IX
13 Divandan seçme şiirler-X
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yunus Emre, Yunus Emre divanı, (haz. Mustafa Tatçı), Akçağ Yayınları, Ankara 1991.

Ders Kaynakları

[1] Ahmet Kabaklı, Yunus Emre, Türk Edebiyatı Vakfı, İstanbul 1991.
[2] Mustafa Tatçı, İşitin Ey Yarenler : Yunus Emre yorumları, H Yayınları, İstanbul 2008.
[3] Diyanet İslam Ansiklopedisi, ilgili maddeler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Yunus Emre ve Divanı ile ilgili unsurları anlatır.
2 Divanın Tasavvuf tarihindeki yerini durumu tasvir edip açıklar.
3 Divandaki tasavvufi konuları örnekler, yorumlar.
4 Divandaki tasavvufi düşünceyi ayırt eder ve bunların tasavvufa getirdiği yorumları tartışır.
5 Divanı yorumlarını geneller. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler.
6 Divanın tasavvufa katkısını değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5