Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Günümüz Fıkıh Problemleri ILA 444 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MUHAMMET SALİH ASLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. M. Ali ACAR, Arş. Gör. M. Salih ASLAN 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yeni ortaya çıktığı için kaynaklarda dinî hükmü bulunmayan modern konuların hükümlerini tespite çalışmak

Dersin İçeriği

Zamanın ve bilimlerin değişmesiyle ortaya çıkan durumlar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern meselelere fıkıh ölçüleriyle bakabilmenin ölçütlerini tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınavlar,
2 Organ nakli, hücre kopyalama, ibadet vakitlerinin bilim eşliğinde tespiti gibi modern konuları bu ölçütler ışığında ele alır. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
3 Bu problemleri delilleriyle beraber tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınavlar,
4 Bu problemleri ve delillerini eleştiriye tabi tutar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
5 Bu problemleri ve delillerini analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler,
6 Bu problemleri ve delillerini değerlendirerek bir hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz Fıkıh Problemlerinin Çözümünde İlke ve Yöntemler
2 İbadet Hayatına İlişkin Problemler
3 Aile Hayatına İlişkin Problemler I
4 Aile Hayatına İlişkin Problemler II
5 Gıda Maddeleri ve Bağımlılıklar I
6 Gıda Maddeleri ve Bağımlılıklar II
7 Tıbbî Uygulamalar I
8 Tıbbî Uygulamalar II
9 Eğlence, Spor, Sanat
10 Ticarî Hayat
11 Faiz, Kredi ve Finans İşlemleri
12 Menkul Kıymetler
13 Gayr-i müslimlerle ilişkiler
14 Dini Düşüncede Değişim ve Tecdid
Kaynaklar
Ders Notu

1. Günümüz Fıkıh Problemleri, Soner Duman

2) DİA (ilgili maddeler),
3) Günümüz Fıkıh Problemleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları

Ders Kaynakları

1.Soner Duman, Günümüz Fıkıh Problemleri,

2) Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat,
3. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dinî Konular
4.Hayreddin Karaman, Günlük Hayatımızdaki Helallar ve Haramlar,
5. Hayreddin Karaman, İslamın Işığında Günün Meseleleri.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Modern meselelere fıkıh ölçüleriyle bakabilmenin ölçütlerini tanır. 5 1 4 5 0 2 0 0 2 0 4 0 0 0
2 Organ nakli, hücre kopyalama, ibadet vakitlerinin bilim eşliğinde tespiti gibi modern konuları bu ölçütler ışığında ele alır. 5 1 4 5 0 1 0 0 2 0 4 0 0 0
3 Bu problemleri delilleriyle beraber tartışır. 5 1 4 5 0 2 0 0 2 0 4 0 0 0
4 Bu problemleri ve delillerini eleştiriye tabi tutar. 5 1 4 5 0 2 0 0 2 0 4 0 0 0
5 Bu problemleri ve delillerini analiz eder. 5 1 4 5 0 2 0 0 2 0 4 0 0 0
6 Bu problemleri ve delillerini değerlendirerek bir hükme varır. 5 1 4 5 0 2 0 0 2 0 4 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 12 12
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5