Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fusus Şerhi | ILA 478 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Büşra Çakmaktaş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin temel amacını İbn Arabi'nin önemli eseri olan Fususul-Hikem'in tanıtılması oluşturmaktadır. Derste İbn Arabi düşüncesinin temel meseleleri ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Derste akışta bahsedilen konular ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İbn Arabi ve Fususul-Hikem ile ilgili unsurları anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Fususul-Hikemin tasavvuf tarihindeki yerini durumu tasvir edip açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Fususul-Hikemdeki tasavvufi konuları örnekler, yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Fususul-Hikemdeki tasavvufi düşünceyi ayırt eder ve bunların tasavvufa getirdiği yorumları tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Fususul-Hikemin yorumlarını geneller. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Fususul-Hikemin tasavvufa katkısını değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasavvufun Olgunlaşma Dönemi: İbn Arabi ile Metafiziği Yeniden Yorumlamak/İbn Arabi'nin Hayatı ve Eserleri | |
2 | Ekberiyye Mektebi/ İbn Arabi Takipçileri | |
3 | İbn Arabi’nin İtikadi Görüşleri / ibn Arabi'ye Yöneltilen Eleştiriler | |
4 | İbn Arabi’de Epistemoloji: Marifetullah-marifetünnefs / Subjektif Tanrı Tasavvuru: Hud Fassı’nda ilah-ı mutekad meselesi / Nuh Fassı’nda Tenzih ve teşbih arasında Allah’ı tanımak | |
5 | Vahdet-i vücud: Vücud-Adem Kavramları /Meratib-i vücud/ Vahdet-i Vücud Delil Olarak Gösterilen Ayet ve Hadisler | |
6 | Mümkünlerin Hakikati Olarak Ayan-ı sabite /İmam Rabbani ve Vahdet-i Vücud Eleştirisi | |
7 | Fususul Hikem: Bir Rüyanın Kitabı / Adem Fassı’nda İnsan-ı kamil | |
8 | Üzeyr Fassı’nda Velayet-nübüvvet meselesi | |
9 | Yusuf Fassı’nda Rüya Meselesi | |
10 | Musa Fassı: "Hareket sevgi kaynaklıdır." | |
11 | Muhammed Fassı: Hz. Peygamber'in Hakikati | |
12 | İbn Arabi'de İlahi İsimler Teorisi | |
13 | Sadreddin Konevi'nin İbn Arabi Düşüncesi Açısından Önemi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İbn-i Arabi, Fususul-Hikem Tercüme ve Şerhi (Trc. Avni Konuk, Hzl. M. Tahralı-S. Eraydın) MÜİF, İstanbul 2000. |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İbn Arabi ve Fususul-Hikem ile ilgili unsurları anlatır. | 2 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 5 | 4 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 2 |
2 | Fususul-Hikemin tasavvuf tarihindeki yerini durumu tasvir edip açıklar. | 5 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 5 | 4 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Fususul-Hikemdeki tasavvufi konuları örnekler, yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Fususul-Hikemdeki tasavvufi düşünceyi ayırt eder ve bunların tasavvufa getirdiği yorumları tartışır. | ||||||||||||||
5 | Fususul-Hikemin yorumlarını geneller. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. | ||||||||||||||
6 | Fususul-Hikemin tasavvufa katkısını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |