Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre ve Din ILA 434 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra Cevherli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Daha yaşanabilir fiziki ve sosyal bir dünya için çevre bilinci ve bu bilincin oluşturulmasında dinin rolünü gerekçeli olarak değrlendirme yeterliliğini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çevre ve ilgili kavramlar,fiziksel ve sosyal çevre, dinler ve çevre, İslam ve çevre, çevre eğitimi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre bilincinin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Çevrenin tarifi, gayesini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Çevre ile ilgili temel eserleri yorumlar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Çevreciliğin tarihini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Çevre ve din ilişkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Ekolojik dengenin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre tanımı ve ilgili kavramlar
2 Eko-sistem
3 Fiziksel çevre
4 Toplumsal çevre
5 Modern çevre sorunları
6 Kutsal kitaplarda çevre bilinci
7 İslamda çevre bilinci
8 Kur´an ve çevre
9 Hz. Muhammed ve çevre
10 Klasik İslam literatüründe çevre
11 Küresel çevre etiği
12 Türkiye´de çevre ve din
13 Okullarda çevre eğitimi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Atik, K. Kuran ve Çevre, Kayseri 1992.
2. Bayraktar, M. İslam ve Ekoloji, Ankara 1992.
3.Fersahoğlu, Y., Dinler ve Çevre, Marifet yayınları, İstanbul, 2003
4. Yükselmiş, M. Çevre Sorunları ve İslam, Ankara 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Çevre bilincinin önemini açıklar.
2 Çevrenin tarifi, gayesini kavrar.
3 Çevre ile ilgili temel eserleri yorumlar.
4 Çevreciliğin tarihini değerlendirir.
5 Çevre ve din ilişkisini kavrar.
6 Ekolojik dengenin önemini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5