Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alevi-Bektaşi Edebiyatı ILA 462 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Alevi-Bektaşiliğin klasik kaynaklarını tanımak ve örnek metinler okumak
Dersin İçeriği Alevi Bektaşi klasikleri, ulu ozanlar ve nefesleri, Buyruk, menakibname, erkanname, fütüvvetname,
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Alevi Bektaşi klasiklerini bilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Ulu ozanları tanır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Alevi Bektaşi metinlerinin genel özelliklerini bilir, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Vilâyetnâme ve menâkıb metinlerini tanır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Alevi edebiyatını değerlendirebilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve genel bir çerçeve
2 Alevilik, Bektaşilik, Kızılbaşlık vb. terimler
3 Cafer Sadık ve Buyruk,
4 Şeyh Safi Buyruğu
5 Hacı Bektaş Veli ve eserleri
6 Velayetname, Makalat, Şerh-i Besmele,
7 Erkan-nameler
8 Cenk-nameler
9 Fütüvvetnameler
10 Ulu Ozanlar
11 Nesimi, Fuzuli
12 Hatai ve divanı
13 Pir Sultan Abdal
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] İsmet Zeki Eyuboğlu, Alevi-Bektaşi Edebiyatı, Der Yayınları, İstanbul 1991, 347 sf. [2] Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, İstanbul 2002.
[3 Haz. Fuat Bozkurt] Buyruk İmam Cafer-i Sadık Buyruğu 4. Baskı Kapı yayınları İstanbul 2009
[4].Mustafa Ekinci, Şah İsmail ve İnanç Dünyası Beyan Yayınları İstanbul 2010.
[5] Şah İsmail Hatai, Şiirleri Ve Eserleri, Neşr: Azerbeycan İlimler Akademiyası Bakü 1966.
[6] Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiyede Alevilik Bektaşilik, Ankara 1996.
[7] Adil Ali Atalay Vaktidolu. Seyyid Nesimi Divanı Can Yayınları 2009 [8] Önet Yağcı, Pir Sultan Abdal Yaşamı ve Şiirleri, Cumhuriyet Kitapları 2011
[9] Mustafa Ekinci, Anadolu Aleviliğinin Tarihsel Arka planı, İstanbul 2002.
[10] Aziz Yalçın, Hacı Bektaşi Veli ve Bektaşi Alevilik Derin Yayınları 2007
[11] Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi Akçağ Yayınları,2009
[12] Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat (Şeyh Safi Buyruğu) Çeviren: Sönmez Kutlu/ Dr. Nizamettin Parlak Horasan Yayınları 2009
[13] Muhtar, Cemal, Hurûfî Türk Şairleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sayı: 4, s. 219-226
[14] Ekinci, Mustafa, Şah İsmailin Mahlası Hataî Kelimesinin Etimolojisi, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, sayı: 13, s. 159-170.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar, 5 0 4 4 0 4 0 2 4 4 1 2 1 5
2 Alevi Bektaşi klasiklerini bilir 3 0 1 4 0 5 0 4 3 2 1 1 3 3
3 Ulu ozanları tanır 1 0 2 2 0 3 1 3 3 2 2 2 1 1
4 Alevi Bektaşi metinlerinin genel özelliklerini bilir, 3 0 4 1 0 5 0 4 3 2 2 1 3 3
5 Vilâyetnâme ve menâkıb metinlerini tanır 3 0 1 3 0 5 0 3 3 2 1 1 2 3
6 Alevi edebiyatını değerlendirebilir 1 0 1 4 0 4 0 4 4 3 4 2 3 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 97
1. Kısa Sınav 1
1. Ödev 1
2. Kısa Sınav 1
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5