Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Fıkıh Metinleri | ILA 341 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik fıkıh metinlerinin şekil ve içerik açısından incelenmesi ve metin yorumu becerisi kazanma |
Dersin İçeriği | Farklı mezheplere ait klasik metinlerden seçme metin okumları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fıkıh eserlerinin klasik tasnifinin ortaya çıkışını anlatır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
2 | Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Hanefi fıkıh doktrinini klasik metinleriyle analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | Farklı ekollerin klasiklerinden hareketle fıkhi analizine mukayeseli bir perspektif katar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | Fıkhın ibadet ve muamelat bölümlerinde karşılaştırmalı bir analiz yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fıkıh literatürünün tarihsel gelişim süreci | |
2 | Seçme metin: el-Asl (İlk dönem) | |
3 | Seçme metin: el-Ümm (İlk dönem) | |
4 | Hanefî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
5 | Seçme metin: el-Hidaye | |
6 | Seçme metin: el-Bedâiu´s-sanâ'i | |
7 | Mâlikî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
8 | Seçme metin: Muhtasarul-Halîl-eş-Şerhul-kebîr | |
9 | Şâfiî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
10 | Seçme metin: el-Mühezzeb-el-Mecmû | |
11 | Hanbelî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
12 | Seçme metin: Muhtasarul-Hıraki-el-Muğnî | |
13 | Zahirî mezhebi furu eserleri: el-Muhalla | |
14 | Mukayeseli fıkıh literatürü: Bidayetül-müctehid |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | el-Asl, el-Ümm, el-Hidâye, el-Bedâ'i'us-sanâ'i, Muhtasaru´l-Halîl, el-Mühezzeb, el-Mecmû, Muhtasaru´l-Hırakî, Bidâyetü´l-müctehid´den seçme metinler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fıkıh eserlerinin klasik tasnifinin ortaya çıkışını anlatır. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
2 | Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
3 | Hanefi fıkıh doktrinini klasik metinleriyle analiz eder. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
4 | Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
5 | Farklı ekollerin klasiklerinden hareketle fıkhi analizine mukayeseli bir perspektif katar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
6 | Fıkhın ibadet ve muamelat bölümlerinde karşılaştırmalı bir analiz yapar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |