Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Fıkıh Metinleri ILA 341 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik fıkıh metinlerinin şekil ve içerik açısından incelenmesi ve metin yorumu becerisi kazanma

Dersin İçeriği

Farklı mezheplere ait klasik metinlerden seçme metin okumları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fıkıh eserlerinin klasik tasnifinin ortaya çıkışını anlatır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım,
2 Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
3 Hanefi fıkıh doktrinini klasik metinleriyle analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
4 Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
5 Farklı ekollerin klasiklerinden hareketle fıkhi analizine mukayeseli bir perspektif katar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
6 Fıkhın ibadet ve muamelat bölümlerinde karşılaştırmalı bir analiz yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fıkıh literatürünün tarihsel gelişim süreci
2 Seçme metin: el-Asl (İlk dönem)
3 Seçme metin: el-Ümm (İlk dönem)
4 Hanefî mezhebinde metin ve şerh literatürü
5 Seçme metin: el-Hidaye
6 Seçme metin: el-Bedâiu´s-sanâ'i
7 Mâlikî mezhebinde metin ve şerh literatürü
8 Seçme metin: Muhtasarul-Halîl-eş-Şerhul-kebîr
9 Şâfiî mezhebinde metin ve şerh literatürü
10 Seçme metin: el-Mühezzeb-el-Mecmû
11 Hanbelî mezhebinde metin ve şerh literatürü
12 Seçme metin: Muhtasarul-Hıraki-el-Muğnî
13 Zahirî mezhebi furu eserleri: el-Muhalla
14 Mukayeseli fıkıh literatürü: Bidayetül-müctehid
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

el-Asl, el-Ümm, el-Hidâye, el-Bedâ'i'us-sanâ'i, Muhtasaru´l-Halîl, el-Mühezzeb, el-Mecmû, Muhtasaru´l-Hırakî, Bidâyetü´l-müctehid´den seçme metinler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Fıkıh eserlerinin klasik tasnifinin ortaya çıkışını anlatır. 5 4 4 5 2 1 0 1 0 3 2 0 1 0
2 Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder. 5 4 4 5 2 1 0 1 0 3 2 0 1 0
3 Hanefi fıkıh doktrinini klasik metinleriyle analiz eder. 5 4 4 5 2 1 0 1 0 3 2 0 1 0
4 Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler. 5 4 4 5 2 1 0 1 0 3 2 0 1 0
5 Farklı ekollerin klasiklerinden hareketle fıkhi analizine mukayeseli bir perspektif katar. 5 4 4 5 2 1 0 1 0 3 2 0 1 0
6 Fıkhın ibadet ve muamelat bölümlerinde karşılaştırmalı bir analiz yapar. 5 4 4 5 2 1 0 1 0 3 2 0 1 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 71
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,84
Dersin AKTS Kredisi 3