Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitimde Meslek Etiği | OEO 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitime Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin özel eğitim araştırmaları ve uygulamalarında karşılaşılabilecek etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin bu sorunlar hakkında duyarlı bir birey ve öğretmen olmalarına katkıda bulunmaktır. |
Dersin İçeriği | Ahlak, etik ve yasalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etik ve ahlak felsefesi kavramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Eğitim, özel eğitim ve etik ilişkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Özel eğitimde sık karşılaşılan etik durumları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
4 | Örnek durumlar üzerinde farklı ahlaki davranış örneklerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
5 | Meslek yaşantısında karşılaşabileceği olası etik sorunlara çözüm üretme becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Özel eğitimde işbirliği ve ailelerle etkileşimde etik davranışları kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
7 | Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar ve alternatif uygulamaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik ve ahlak felsefesi | |
2 | Uygulamalı etik | |
3 | Eğitimde etik | |
4 | Meslek etiği ve öğretmenlik meslek etiği | |
5 | Özel eğitimin etik temelleri ve haklılandırılması | |
6 | Özel eğitimde tanılama ve etik | |
7 | Özel eğitimde eğitsel yönlendirmenin etik temelleri | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Özel eğitimde ailenin yeri | |
10 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | |
11 | Bilimsel dayanaklı olmayan uygulamalar ve sosyal geçerlik | |
12 | Yasalar ve etik | |
13 | Özel eğitimde şeffaflık, hesap verebilirlik ve denetleme | |
14 | Sık karşılaşılan durumlar ve etik yaklaşımlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | The Ethics of Special Education. Kenneth R. Howe & Ofelia B. Miramontes. Teachers College Press. Ethics for Behavior Analysts. (2nd Expanded Edition) Jon Bailey & Mary Burch. Routledge. |
Ders Kaynakları | Eğitim ve Öğretimde Etik. İnayet Aydın. Pegem A Yayıncılık Bilim Etiği. David B. Resnik. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Vicdan Mutlu. Eğitimde Etik. Felicity Haynes. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Semra Kunt. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etik ve ahlak felsefesi kavramlarını açıklar. | |||||||||||||||
2 | Eğitim, özel eğitim ve etik ilişkisini analiz eder. | |||||||||||||||
3 | Özel eğitimde sık karşılaşılan etik durumları analiz eder. | |||||||||||||||
4 | Örnek durumlar üzerinde farklı ahlaki davranış örneklerini tartışır. | |||||||||||||||
5 | Meslek yaşantısında karşılaşabileceği olası etik sorunlara çözüm üretme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
6 | Özel eğitimde işbirliği ve ailelerle etkileşimde etik davranışları kazanır. | |||||||||||||||
7 | Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar ve alternatif uygulamaları değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |