Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Meslek Etiği OEO 401 7 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitime Giriş

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin özel eğitim araştırmaları ve uygulamalarında karşılaşılabilecek etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin bu sorunlar hakkında duyarlı bir birey ve öğretmen olmalarına katkıda bulunmaktır.

Dersin İçeriği

Ahlak, etik ve yasalar
Özel eğitimin doğası ve etik bakış açısı
Özel eğitim uygulamalarında etik ilkeler ve kodlar
Özel gereksinimli bireylerin korunması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik ve ahlak felsefesi kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim, özel eğitim ve etik ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
3 Özel eğitimde sık karşılaşılan etik durumları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Örnek durumlar üzerinde farklı ahlaki davranış örneklerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Meslek yaşantısında karşılaşabileceği olası etik sorunlara çözüm üretme becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
6 Özel eğitimde işbirliği ve ailelerle etkileşimde etik davranışları kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar ve alternatif uygulamaları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Etik ve ahlak felsefesi
2 Uygulamalı etik
3 Eğitimde etik
4 Meslek etiği ve öğretmenlik meslek etiği
5 Özel eğitimin etik temelleri ve haklılandırılması
6 Özel eğitimde tanılama ve etik
7 Özel eğitimde eğitsel yönlendirmenin etik temelleri
8 Ara Sınav
9 Özel eğitimde ailenin yeri
10 Bilimsel dayanaklı uygulamalar
11 Bilimsel dayanaklı olmayan uygulamalar ve sosyal geçerlik
12 Yasalar ve etik
13 Özel eğitimde şeffaflık, hesap verebilirlik ve denetleme
14 Sık karşılaşılan durumlar ve etik yaklaşımlar
Kaynaklar
Ders Notu

The Ethics of Special Education. Kenneth R. Howe & Ofelia B. Miramontes. Teachers College Press.

Ethics for Behavior Analysts. (2nd Expanded Edition) Jon Bailey & Mary Burch. Routledge.

Ders Kaynakları

Eğitim ve Öğretimde Etik. İnayet Aydın. Pegem A Yayıncılık

Bilim Etiği. David B. Resnik. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Vicdan Mutlu.

Eğitimde Etik. Felicity Haynes. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Semra Kunt.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Etik ve ahlak felsefesi kavramlarını açıklar.
2 Eğitim, özel eğitim ve etik ilişkisini analiz eder.
3 Özel eğitimde sık karşılaşılan etik durumları analiz eder.
4 Örnek durumlar üzerinde farklı ahlaki davranış örneklerini tartışır.
5 Meslek yaşantısında karşılaşabileceği olası etik sorunlara çözüm üretme becerisi kazanır.
6 Özel eğitimde işbirliği ve ailelerle etkileşimde etik davranışları kazanır.
7 Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar ve alternatif uygulamaları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3