Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yanlışsız Öğretim Yöntemleri OEO 007 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitim, Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu, Uygulamalı Davranış Analizi

 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Feyza KESKİN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı, özel eğitimde bilimsel dayanıklı uygulamalar kapsamında yer alan yanlışsız öğretim teknikleri konusunda özel eğitim öğrencilerine kuramsal ve uygulama düzeyinde temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Tepki ipuçları ve uyaran ipucları teknikleri olarak sınıflandırılan yanlışsız öğretim yöntemleri hakkında temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmak amacıyla davranışsal eğitim uygulamalarını içermektedir.
 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yanlışsız öğretim kavramını ve yanlışsız öğretimin genel özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Yanlışsız öğretim yöntemlerini bilimsel dayanaklı uygulamalar açısından değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Tepki ipucu yöntemlerini uygular. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Uyaran ipuçlarına ilişkin uygulama örnekleri geliştirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Yanlışsız öğretim yöntemlerini karşılaştırır. Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Davranışsal veri toplar, verileri grafiğe dönüştürür ve grafiği analiz eder. Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel dayanaklı uygulamalar, UDA ve yanlışsız öğretim
2 Sistematik öğretim ve yanlışsız öğretimde temel kavramlar
3 Sistematik öğretim ve yanlışsız öğretimde temel kavramlar
4 Yanlışsız öğretimde veri toplama, grafiğe dönüştürme ve grafik yorumlama
5 Eşzamanlı ipucuyla öğretim
6 Sabit bekleme süreli öğretim
7 Artan bekleme süreli öğretim
8 Ara sınav
9 İpucunun giderek artırılmasıyla öğretim
10 İpucunun giderek azaltılmasıyla öğretim
11 Aşamalı yardımla öğretim
12 Uyaran ipuçları
13 Yanlışsız öğretim yöntemlerini diğer öğretim yöntemleriyle birlikte uygulama
14 Yanlışsız öğretim yöntemlerini kaynaştırma ortamlarında uygulama
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları (slaytlar)

Ders Kaynakları

Tekin İftar, E. & Kırcaali İftar, G. (2013). Özel eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. 2. Baskı. Ankara: Vize Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Yanlışsız öğretim kavramını ve yanlışsız öğretimin genel özelliklerini açıklar.
2 Yanlışsız öğretim yöntemlerini bilimsel dayanaklı uygulamalar açısından değerlendirir.
3 Tepki ipucu yöntemlerini uygular.
4 Uyaran ipuçlarına ilişkin uygulama örnekleri geliştirir.
5 Yanlışsız öğretim yöntemlerini karşılaştırır.
6 Davranışsal veri toplar, verileri grafiğe dönüştürür ve grafiği analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Proje / Tasarım 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 79
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,16
Dersin AKTS Kredisi 3