Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ergenlik ve Cinsel Eğitim | OEO 004 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ergenlik ve Cinsel Eğitim dersi, öğretmen adaylarına, ergenlik döneminin fizyolojik, psikolojik, duygusal, bilişsel özelliklerinin neler olduğu ve bu özelliklerle ilişkili olarak cinsel gelişimin ana konuları ve özel gereksinimli ergen ve genç yetişkinlere yönelik cinsel eğitim uygulamalarının neler olduğu üzerinde duracak ve bu alandaki temel bilgileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Ergenliğin doğası; ergenlikte fiziksel değişiklikler; ergenlikte psikolojik değişiklikler; ergenlikte duygusal değişiklikler; ergenlikte zihinsel değişiklikler; ergen sağlığı; ergenlikte sağlık sorunları; ergen bilişi; Piaget’in kuramı; bilgi işleme süreci; cinsel gelişim; cinsel eğitim; zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri; zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocuklara ve özel gereksinimli bireylere yönelik cinsel istismar konusunun önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Ergenliğin doğasını anlatır | Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Ergenlikteki biyolojik değişiklikleri açıklar. | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Ergenlikteki psikolojik ve zihinsel süreçleri betimler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
5 | Cinsel eğitim temelli sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özelliklerini açıklar. | ||
7 | Zihin Yetersizliği olan Ergenlere Yönelik Cinsel Eğitim programı hazırlar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | |
2 | Çocuk Cinsel İstismarı | |
3 | Ergenliğin Doğası ve Tarihi | |
4 | Ergenlikte Biyolojik Değişiklikler ve Sağlık | |
5 | Ergenlikte Psikolojik ve Duygusal Değişiklikler | |
6 | Ergenlikte Biliş- Bilgi İşleme Süreci Ergenlikte Zihinsel Değişiklikler | |
7 | Ara sınav | |
8 | Akranlar, Romantik İlişkiler | |
9 | Cinsel Gelişim | |
10 | Cinsellik ve Cinsel Eğitim | |
11 | Zihin Yetersizliği olan Ergenlerin Cinsel Gelişim Özellikleri | |
12 | Zihin Yetersizliği olan Ergenlere Yönelik Cinsel Eğitim Uygulamaları | |
13 | Zihin Yetersizliği olan Ergenlere Yönelik Cinsel Eğitim Uygulamaları | |
14 | Dönem Sonu Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Güven, D. (2019). Zihin Yetersizliği olan Bireylere Yönelik Kapsamlı Cinsellik Eğitimi (Öğretmen adayları, öğretmen ve aileler için), Eğiten Kitap, Ankara.
Santrock, J.W.(2018) Yaşam Boyu Gelişim, Çev.Ed. Galip Yüksel, Onüçüncü basımdan çeviri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Santrock, J.W. (2017). Ergenlik, Çev. Ed. Diğdem Müge Siyez, Ondördüncü basımdan çeviri, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çocuklara ve özel gereksinimli bireylere yönelik cinsel istismar konusunun önemini açıklar. | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Ergenliğin doğasını anlatır | |||||||||||||||
3 | Ergenlikteki biyolojik değişiklikleri açıklar. | |||||||||||||||
4 | Ergenlikteki psikolojik ve zihinsel süreçleri betimler. | |||||||||||||||
5 | Cinsel eğitim temelli sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
6 | Zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
7 | Zihin Yetersizliği olan Ergenlere Yönelik Cinsel Eğitim programı hazırlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 35 |
1. Ara Sınav | 35 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |