Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zy'de Yetişkinliğe Geçiş | OEO 003 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Özel Eğitim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğretmen adaylarına zihinsel yetersizliği olan bireylerin yetişkinliğe geçiş süreci ve bu sürecin planlanması hakkında uygulama düzeyinde bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Toplumsal yaşama geçişte önemli yasal düzenlemeler. Toplumsal yaşama geçişte yer verilen uygulamalar ve sunulan destekler. Yetişkin engelli bireylerin içinde bulundukları durum, Yetişkin engelliye sahip ailelerin durumu, Yetişkin engellilere hizmet sunan sivil toplum ve meslek örgütleri, Temel iş becerilerinin kazandırılması. Serbest zaman etkinliklerine, Bağımsız yaşama geçişin planlanması.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geçiş kavramını açıklar ve önemini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Yetişkinliğe geçişte ailenin durumunu açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Geçiş planlama sürecini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Toplumsal yaşama geçiş sürecinde gerekli destekleri tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
5 | Güvenli yaşam alanları oluşturmada alınabilecek önlemlere ilişkin öneriler geliştirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Özel gereksinmli öğrencilerin okul yaşamından bağımsız yaşama geçişlerinde önemli yasal dayanakları açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçiş nedir? | |
2 | Geçiş türleri nelerdir? | |
3 | Geçiş sürecinin temel özellikleri nelerdir? | |
4 | Toplumsal yaşama geçiş | |
5 | Yetişkin zihin yetersizliği olan bireyler ve aileleri | |
6 | Yetişkinlere hizmet sunan sivil toplum örgütleri | |
7 | Mesleki becerilerin gelişimi | |
8 | Vize | |
9 | Temel iş becerilerinin kazandırılması | |
10 | İstihdam edilebilirlik becerileri | |
11 | Aileden ayrılma | |
12 | Serbest zaman etkinlikleri | |
13 | Bağımsız yaşama geçişin planlanması | |
14 | Bağımsız yaşama geçişin planlanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları (slaytlar)
|
Ders Kaynakları | Cavkaytar, A. (2013). Geleceğe hazırlanma. (Ed. Atilla Cavkaytar), Özel Eğitim. Ankara: Vize yayıncılık. Steere, D. E., Rose, E., Cavaiuolo, D. (2007). Growing Up: Transition to Adult Life for Students with Disabilities. Boston, MA: Pearson Education Inc Slaytlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geçiş kavramını açıklar ve önemini tartışır | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Yetişkinliğe geçişte ailenin durumunu açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
3 | Geçiş planlama sürecini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
4 | Toplumsal yaşama geçiş sürecinde gerekli destekleri tartışır. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
5 | Güvenli yaşam alanları oluşturmada alınabilecek önlemlere ilişkin öneriler geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
6 | Özel gereksinmli öğrencilerin okul yaşamından bağımsız yaşama geçişlerinde önemli yasal dayanakları açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |