Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Bütünleştirme OEO 205 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Feyza Gezgiç

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel eğitimde eğitsel yerleştirme, en az kısıtlayıcı ortam ilkesi, bütünleştirme uygulamaları, başarılı kaynaştırma uygulamaları, davranış yönetimi, öğretimsel uyarlamalar, sorunlar ve çözüm yolları.

Dersin İçeriği

Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımlan: birlikte ve ayn eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanaklan ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri: danışmanlık, sımf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede işbirliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye'de bütünleştirme süreci: geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye'de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başansım etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Bütünleştirme uygulamaları yasal dayanaklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Bütünleştirme öğrencilerinin genel özelliklerini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
5 Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Bireyselleştirilmiş Öğretim Programları (BÖP) hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitim ve bütünleştirme uygulamaları tanımı, tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçenekleri. Ders notları
2 Bütünleştirme uygulamaları yasal dayanakları Ders notları
3 Bütünleştirme öğrencileri ve genel özellikleri. Ders notları
4 Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Öğretmenler). Ders notları
5 Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Özel gereksinimli öğrenciler). Ders notları
6 Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Veliler). Ders notları
7 Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Okul idaresi). Ders notları
8 Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Diğer okul çalışanları). Ders notları
9 Arasınav Ders notları
10 Bütünleştirme uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP). Ders notları
11 Bütünleştirme uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Öğretim Programları (BÖP). Ders notları
12 Öğretimsel uyarlamalar Ders notları
13 Öğretimsel uyarlamalar Ders notları
14 Final sınavı Ders notları
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları

Ders Kaynakları

Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Bilgic, E. (2016)  Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap.

Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003).Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31.
Diken, İ. H. (Ed.) (2008). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: PEGEM Akademi.
orgm.meb.gov.tr/
Rayner, C, & Fluck, A. (2014). Pre-service teachers’ perceptions of simSchool as preparation for
inclusive education: a pilot study. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 42, 212-227.
Sucuoğlu, B., ve Kargın, T. (2006), İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları Yaklaşımlar Yöntemler Teknikler, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Ltd. Ş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar.
2 Bütünleştirme uygulamaları yasal dayanaklarını açıklar.
3 Bütünleştirme öğrencilerinin genel özelliklerini açıklar.
4 Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler.
5 Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler.
6 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlar.
7 Bireyselleştirilmiş Öğretim Programları (BÖP) hazırlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4