Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta Özel Eğitim OEO 201 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir.

Önerilen Seçmeli Dersler

Özel Eğitim

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla Altın

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin ana amacı, öğretmen adaylarına erken çocuklukta özel eğitim konusunda temel düzeyde bilgiler kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Gelişimsel gecikme kavramı ve gelişimsel gecikme olan çocuklar, erken çocuklukta özel eğitimin tanımı, önemi, kuramsal yaklaşımları, tarihsel gelişimi, erken çocukluk özel eğitimine ilişkin yasalar, erken çocukluk özel eğitiminde  uzmanlar ve destek personel, erken çocuklukta özel eğitime aile katılımı, erken çocukluk döneminde tarama, tanılama, programlama amaçlı değerlendirme, standart ve alternatif değerlendirme yaklaşımları ve araçları, erken çocukluk döneminde programa dayalı değerlendirme, standart ve alternatif yaklaşımlar. Bireyselleştirilmiş aile hizmet planı-BAHP, geçiş süreci, eğitim sunma modelleri ve öğretim yaklaşımları, erken eğitim programlarından bazı örnekler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken Çocuklukta Özel Eğitim (EÇÖE): Temel Kavramlar, Erken Çocuklukta Gelişim, Gelişimsel Alanlar ve Çocuk Gelişimine İlişkin Teorileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Erken çocukluk eğitiminde temel kuram ve yaklaşımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Erken çocukluk dönemine yönelik temel eğitim programları ve yaklaşımları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Erken çocukluk döneminde kurum çeşitleri Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Erken tarama, tanılama ve programlama amaçlı değerlendirmeyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 EÇÖE´de temel konular: Oyun ve oyunun önemini ve doğal ortamlarda öğretim sunmayı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı, Portage Erken Eğitim Programı ve otizmde erken dönem uygulamalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Erken Çocuklukta Özel Eğitim (EÇÖE): Temel Kavramlar Kaynakların ilgili bölümleri
2 Erken çocukluk eğitiminde temel kuram ve yaklaşımlar Kaynakların ilgili bölümleri
3 Erken çocukluk dönemine yönelik temel eğitim programları ve yaklaşımları Kaynakların ilgili bölümleri
4 Erken çocukluk döneminde kurum çeşitleri Kaynakların ilgili bölümleri
5 Sık rastlanan yetersizlikler/az rastlanan yetersizlikler Kaynakların ilgili bölümleri
6 Erken çocuklukta değerlendirme Kaynakların ilgili bölümleri
7 Erken eğitimde ailenin rolü Kaynakların ilgili bölümleri
8 Ara sınav
9 EÇÖZE´de Temel Konular: Oyun ve Oyunun Önemi Kaynakların ilgili bölümleri
10 EÇÖZE´de Temel Konular: Doğal Ortamlarda Öğretim Sunma Kaynakların ilgili bölümleri
11 Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı Kaynakların ilgili bölümleri
12 Erken eğitimde kaynaştırma Kaynakların ilgili bölümleri
13 Otizmde Erken Dönem Uygulamaları Kaynakların ilgili bölümleri
14 Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş
Kaynaklar
Ders Notu

Diken, İ. H. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi. (ed. İ. H. Diken). Ankara: Pegem Akademi

Ders Kaynakları

Peterson, N. L. (1988). Early Intervention For Handicapped And At-Risk Children: An Introductıon To Early Childhood-Special Education (Engelliler ve Risk Altındaki Çocuklar İçin Erken Müdahale: Erken Çocukluk Özel Eğitimine Giriş), (Çev. B. F. Meral & E. Meral). Love Publishing, Denver, US.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Erken Çocuklukta Özel Eğitim (EÇÖE): Temel Kavramlar, Erken Çocuklukta Gelişim, Gelişimsel Alanlar ve Çocuk Gelişimine İlişkin Teorileri açıklar.
2 Erken çocukluk eğitiminde temel kuram ve yaklaşımlar
3 Erken çocukluk dönemine yönelik temel eğitim programları ve yaklaşımları
4 Erken çocukluk döneminde kurum çeşitleri
5 Erken tarama, tanılama ve programlama amaçlı değerlendirmeyi açıklar.
6 EÇÖE´de temel konular: Oyun ve oyunun önemini ve doğal ortamlarda öğretim sunmayı açıklar.
7 Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı, Portage Erken Eğitim Programı ve otizmde erken dönem uygulamalarını açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
4. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 97
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,88
Dersin AKTS Kredisi 4