Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım OEO 106 2 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Uğur Yassıbaş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders sonunda öğrencilerin, aşağıdaki beceri ve yetenekleri kazanmaları ve geliştirmeleri beklenmektedir:

1) Sağlık ve sağlıklı olma kavramları, 2) Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan önemli hastalıkları, 3) Temel yaşam desteğinin nasıl uygulanması, 4) İlkyardımın uygulamaları, 5) İlkyardım durumlarında nasıl davranılmalı

Dersin İçeriği

Bulaşıcı Hastalıklar, Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar, İlkyardımın Temel İlkeleri, İlk yardımda Öncelikliler, Boğulma, Yaralanmalar ve Yaralılara Verilecek Pozisyonlar, Yaralıların Taşınması, Şok, Kırılma ve Burkulmalarda İlkyardım, Zehirlenmeler, Pansuman, Yanıklarda İlkyardım, Donmalarda İlkyardım

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık ve sağlıklı olma kavramlarını belirtir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Çeşitli hastalıkları sebep olan koşullara göre (kalııtmsal, bakteri, virüs, parazit, mantar) sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İlkyardım ve acil yardımı tanımlar ve farklılıklarını belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Temel yaşam desteğinin bebek, çocuk ve yetişkin bireylerde nasıl uygulanacağını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme,
5 Boğulma ve yaralanmalarda ilk yardım uygulanışını gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme,
6 Kırık-burkulma ve zehirlenme durumlarında ilk yardımı uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme,
7 Öğrenciler, şok ve yanıklarda ilk yardım uygulamalarını gerçekleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yüksel, S. & Cücen, Z. (2014) İlkyardım ve Temel Uygulamalar (3. Basım) Ankara, Nobel yayıncılık

Erkal İlhan, S., Sançar, B. & Altuntaş, T. (2014). Herkes için temel ilkyardım, (Edt: Behire Sançar), Ankara, Alter yayıncılık

Somyürek, H. İ. (2002). Eğitimciler için İlk yardım el kitabı. Ankara, Palme yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Sağlık ve sağlıklı olma kavramlarını belirtir.
2 Çeşitli hastalıkları sebep olan koşullara göre (kalııtmsal, bakteri, virüs, parazit, mantar) sınıflandırır.
3 İlkyardım ve acil yardımı tanımlar ve farklılıklarını belirtir.
4 Temel yaşam desteğinin bebek, çocuk ve yetişkin bireylerde nasıl uygulanacağını gösterir.
5 Boğulma ve yaralanmalarda ilk yardım uygulanışını gösterir.
6 Kırık-burkulma ve zehirlenme durumlarında ilk yardımı uygular.
7 Öğrenciler, şok ve yanıklarda ilk yardım uygulamalarını gerçekleştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 12 12
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6