Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizyoloji | HEM 105 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYLA DİKMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ÇELİK YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğunun anlatılması ve öğrencilerin insan vücudunun yapı ve işleyişi ile ilgili öğrendikleri bilgileri, diğer bilimleri öğrenme aşamasında temel oluşturmak adına kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Fizyolojiye Giriş: Genel Fizyoloji, Hücre Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Dolaşım Sistemi Fizyolojisi, Solunum Sistemi Fizyolojisi, Sindirim Sistemi Fizyolojisi, Kas Fizyolojisi, Sinir Sistemi Fizyolojisi (Merkezi Sinir Sistemi), Sinir Sistemi Fizyolojisi (Periferik Sinir Sistemi), Boşaltım Sistemi Fizyolojisi, Üreme Sisteme Fizyolojisi, Endokrin Sistem Fizyolojisi, Duyu Organları Fizyolojisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklayabilir | ||
2 | Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklayabilir. | ||
3 | Hücre membranının yapısını ve görevlerini tanımlayabilir | ||
4 | Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, homeostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlayabilir. | ||
5 | Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklayabilir. | ||
6 | Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklayabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | FİZYOLOJİYE GİRİŞ: GENEL FİZYOLOJİ | |
2 | HÜCRE FİZYOLOJİSİ | |
3 | KAN FİZYOLOJİSİ | |
4 | DOLAŞIM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | |
5 | SOLUNUM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | |
6 | SİNDİRİM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | |
7 | KAS FİZYOLOJİSİ | |
8 | VİZE HAFTASI | |
9 | SİNİR SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-I | |
10 | SİNİR SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-II | |
11 | BOŞALTIM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | |
12 | ÜREME SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | |
13 | ENDOKRİN SİSTEM FİZYOLOJİSİ | |
14 | DUYU ORGANLARI FİZYOLOJİSİ |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1. Ertuğrul, L. (2019). Fizyoloji. Yenilenmiş 5. Baskı, Akademi Yayıncılık, İstanbul. 2. Widmaier EP, Raff H. Strang KT. (2010). İnsan Fizyolojisi, 10. Baskı., Güven Kitabevi, İzmir. 3. Süzen, B. (2020). İnsan Anatomi ve Fizyolojisine Giriş. Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ema Tıp Kitabevi, İstanbul. 4. Ertuğrul, L (2023). Fizyoloji.Yenilenmiş 5. Baskı, Akademi Basın, İstanbul. 5. Hall, J. E., & Hall, M. E. (2020). Guyton and Hall Textbook of Medical. 14 th. Edition.Elsevier Health Sciences. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklayabilir | 5 | 5 | |||||||
2 | Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Hücre membranının yapısını ve görevlerini tanımlayabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
4 | Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, homeostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
6 | Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 35 | 35 |
Kısa Sınav | 3 | 15 | 45 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 221 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |