Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocukta Fiziksel Sağlığın Değerlendirilmesi SHE 223 3 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
  1.  
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi DİLEK MENEKŞE, Arş.Gör.Dr. ÖZGE KARAKAYA SUZAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencinin çocuğun fiziksel değerlendirmesini yapabilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Bu ders fiziksel değerlendirme tekniklerini, sistemlere göre çocuğun fiziksel değerlendirmesini ve kanıt temelli hemşirelik yaklaşımlarını kapsar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk ve ailesinden ayrıntılı ve kapsamlı sağlık öyküsü alarak veri toplar. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Aile entegre yaklaşım anlayış doğrultusunda fiziksel değerlendirme tekniklerini kullanarak elde ettiği verilere/sorunlara yönelik kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini yapar. Soru-Cevap, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Sistemlere göre çocuğun fiziksel muayenesini yapar. Deney ve Laboratuvar, Örnek Olay, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Çocuğun fiziksel değerlendirmesinde eleştirel düşünme ve hemşirelik sürecini kullanır Gösterip Yaptırma, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme
2 Çocukta Fiziksel Değerlendirme Teknikleri
3 Fiziksel İncelemede Çocuğa Yaklaşımlar
4 Çocukta Baş ve Boyunda Fiziksel Değerlendirme
5 Çocukta Göğüs ve Akciğerlerde Fiziksel Değerlendirme
6 Çocukta Kardiyovasküler Sistemi Fiziksel Değerlendirme
7 Çocukta Lenf Sistemi Değerlendirmesi
8 Çocukta Karın (Abdomen) Bölgesini Fiziksel Değerlendirme
9 Çocukta Karın (Abdomen) Bölgesini Fiziksel Değerlendirme
10 Çocukta Anal ve Genital Bölgede Fiziksel Değerlendirme
11 Çocukta Nörolojik Sistemi Değerlendirme
12 Çocukta Deri ve Eklerini Fiziksel Değerlendirme
13 Çocukta Kas ve İskelet Sistemini Fiziksel Değerlendirme
14 Çocukta Kas ve İskelet Sistemini Fiziksel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Görgülü R S. Hemşireler İçin Fiziksel Muayene Yöntemleri. Ankara: 72 Tasarım LTD. Şti.; 2002.
  2. Eti Aslan F (Ed) (2014). Sağlığın Değerlendirilmesi. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  3. Kuyurtar F (Ed) (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler için Fizik Muayene. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd, Şti.
  4. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene; Prof. Dr. Nuray Enç, Yard. Doç. Dr. Hilal Uysal, Yard. Doç. Dr. Zeliha Tülek, Dr. Havva Öz Alkan; 2015;Nobel Tip Kitabevi
  5. Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
  6. Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. Nobel Tıp Kitabevleri
  7. Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
  8.  Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.
  9. Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
  10. Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber), 2018,  Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
  11. Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Çocuk ve ailesinden ayrıntılı ve kapsamlı sağlık öyküsü alarak veri toplar. 4 3 4 2 3 0 1 3 0
2 Aile entegre yaklaşım anlayış doğrultusunda fiziksel değerlendirme tekniklerini kullanarak elde ettiği verilere/sorunlara yönelik kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini yapar. 4 3 4 2 3 0 1 3 0
3 Sistemlere göre çocuğun fiziksel muayenesini yapar. 4 3 4 2 3 0 1 3 0
4 Çocuğun fiziksel değerlendirmesinde eleştirel düşünme ve hemşirelik sürecini kullanır 4 3 4 2 3 0 1 3 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 3 3
Final 1 11 11
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2