Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Diyabet Hemşireliği | SHE 230 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Dr. Meryem Pelin |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrenciye birinci, ikinci, üçüncü korumayı esas alarak diyabetli bireyin yönetimi ve eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmayı ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler konusunda görüş kazandırmak |
Dersin İçeriği | Diyabet hemşireliğinde temel kavramlar, diyabet hemşiresinin rol ve sorumlulukları ve ekip yaklaşımı, diyabetin epidemiyolojisi ve önemi, diyabette güncel tanı yaklaşımları, diyabet tedavisi; oral antidiyabetik ilaçlar, diyabet tedavisi, insülin tedavisi ve uygulamaları, diyabette tıbbi beslenmetedavisi ve sağlıklı beslenme yaklaşımları, diyabette akut ve kronik komplikasyonlar ve hemşirelik bakımı, diyabetli hasta ve yakınlarının eğitimi, diyabette koruma stratejileri/ulusal ve uluslararası programları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Diyabetin epidemiyolojisini ve önemini kavrayabilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Diyabette korumanın ve erken tanının önemini kavrayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Diyabet konusunda sahip olduğu teorik bilgiyi, hasta bakımına aktarabilir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
5 | Diyabetli ve yakınlarının eğitimi için etkili yaklaşımları bilme ve eğitimi uygulayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı | |
2 | Diyabetin Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması | |
3 | Diyabette Tanı Koyma | |
4 | Diyabette Güncel Tedavi yaklaşımları | |
5 | Oral Antidiyabetik Yönetimi | |
6 | İnsülin Tedavisi Yönetimi | |
7 | Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları | |
8 | Kendi kendini izleme ve egzersizin önemi | |
9 | Diyabetin akut ve kronik komplikasyonları | |
10 | Diyabetin akut ve kronik komplikasyonları | |
11 | Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi | |
12 | Diyabette Psikososyal Sorunlar ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
13 | Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık | |
14 | Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Erdogan S, Özcan Ş, et al. Diyabet Hemsireligi Temel Bilgiler, Ed.S.Erdogan, Yüce Yayınları, Istanbul, 2003 International Diabetes Federation. Diabetes Atlas.2003. Funnel M, Ozcan S, et al. International Diabetes Federation. International Education Curriculum for Diabetes Health Care Professionals, Tay-Sas Matbaacılık, İstanbul, 2008. Funnel m, Ozcan S, et al.International Standards for Diabetes Education, EOS Ajans, İstanbul ,2009. Yılmaz T, Özcan Ş, Olgun N, et al. GAPDIAP Project as a Model Ed: T.Yılmaz, Printed by Gri Tasarım, İstanbul,2003,p.45-51. Satman İ, Yılmaz MT, Şengül AM et al. TURDEP Çalışması: Türkiye’de Diyabet Prevelansı ve Diyabet Gelişmesinde Etkili Faktörler. Endokrinoloji Forumu Türkiye’de Diyabet Prevelansı ve Obezite Epidemiyolojisi 2004.1:56-64.(Turkish Diabetes Prevelance Study).
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Diyabet hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilir | 5 | ||||||||
2 | Diyabetin epidemiyolojisini ve önemini kavrayabilir | 5 | ||||||||
3 | Diyabette korumanın ve erken tanının önemini kavrayabilir | 5 | ||||||||
4 | Diyabet konusunda sahip olduğu teorik bilgiyi, hasta bakımına aktarabilir | 5 | ||||||||
5 | Diyabetli ve yakınlarının eğitimi için etkili yaklaşımları bilme ve eğitimi uygulayabilir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |