Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Transkültürel Sağlık | SHE 213 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencinin toplumun kültürel yapısını tanımasını , kadın, çocuk, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel bakıma yönelik yaklaşımları, kültürün sağlık üzerine etkilerini öğrenmeleri amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Sağlık ve hastalık kültürü, kültür kavramı,sağlık sosyolojisi, kültürün sağlıktaki önemi ve yeri,dünya kültürleri, sağlıkta kültürel davranışlar,transkültürel sağlık modelleri, farklı kültürlerde hasta yakınları ve sağlık personeli ilişkisi, küresel sağlık sorunları,ulusal ve uluslararası sağlık politikaları, kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar, kültürlerarası bakım yaklaşımı. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültür, insan sağlık,hastalık kavramlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Kültürün sağlık ve hastalık üzerindeki etkisini analiz eder | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kültürlerarası bakım ve hemşirelik modellerini açıklar | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Ebelik/hemşirelik bakımında farklı kültürlere karşı duyarlı ve saygılı bakım verir | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Ebelik/hemşirelik bakımında kültürlerarası iletişimi bilir | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür nedir, kültürel unsurlar nelerdir? | |
2 | Sağlık ve hastalık kavram olgusu ve kültürle ilişkisi | |
3 | Transkültür kavramı nedir? Transkültürel sağlık ne demektir? | |
4 | Kültürün sağlıktaki yeri ve önemi. | |
5 | Kültürün ebelik/hemşirelik eğitimindeki yeri ve önemi. | |
6 | Sağlığın geliştirilmesi ve yükseltilmesinde kültürün etkisi. | |
7 | Transkültürel sağlık ve hemşirelik modelleri | |
8 | Küresel sağlık sorunları | |
9 | Göç ve göçün kültürel etkisi | |
10 | Kronik Hastalıklarda Kültürel Yaklaşım | |
11 | Kültürel Bakış Açısıyla Ağrı, Kültür ve Ölüm | |
12 | Din, Kültür ve Sağlık İlişkisi | |
13 | Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar | |
14 | Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Basılmamış ders notları |
Ders Kaynakları | •Andrews MM, Boyle JS. Transcultural Concepts in Nursing Care. Lippincott Williams & Wilkins, 2007. •Bayık Temel A. Kültürlerarası hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;11(2):92-101. Kongar, E., Kültür Üzerine, Remzi Kitapevi, 7.baskı, 2003, İstanbul. •Bayık A. Araştırma Kültürü. Hemşirelik ve Kuramsal Araştırma Kültürü. II. Ulusal Hemşirelik Araştırma Sempozyumu, Semp. Programı ve Kitabı, 2004. •Bekar M. Kültürlerarası (Transkültürel) hemşirelik, Toplum ve Hekim Dergisi 2001; 16(2): 136-141. •Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık, Hastalık ve kültür etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006;9(3):72-87. •Eğri G, Gölbaşı Z. 15-49 Yaş Grubu Evli Kadınların Doğum Sonu Dönemde Bebek Bakımına Yönelik Geleneksel Uygulamaları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007;6(5). •Leininger M, McFarland MR.Transcultural Nursing: Concepts, Theories, Research and Practice. McGraw-Hill Professional, 2002 •Tortumluoğlu G. Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004, 8(2):47-57. 3. •Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özer N. Hemşirelik bakımında kültürel yaklaşım ve önemi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2004;1-12. Sayan Çevirme a.Menstrual tutum ve davranışlar,Sosyal behaviour and personality.2010 Ümit Seviğ, Gülbu Tanrıverdi .Kültürlerarası Hemşirelik,istanbul tıp kitapevi, 1.baskı,2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kültür, insan sağlık,hastalık kavramlarını tanır | |||||||||
2 | Kültürün sağlık ve hastalık üzerindeki etkisini analiz eder | |||||||||
3 | Kültürlerarası bakım ve hemşirelik modellerini açıklar | |||||||||
4 | Ebelik/hemşirelik bakımında farklı kültürlere karşı duyarlı ve saygılı bakım verir | |||||||||
5 | Ebelik/hemşirelik bakımında kültürlerarası iletişimi bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |