Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Riskli Doğum ve Doğum Sonu Dönem | EBE 304 | 6 | 4 + 8 | 6 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenci; doğum eylemindeki riskli durumları ve bu durumlarda doğumu yönetmeyi, riskli doğum eyleminde ebelik bakım ve uygulamalarını, doğum sonu dönemde ortaya çıkabilecek riskli durumların belirlenmesi ve bakımını, ayrıca riskli yenidoğanın tanılanması ve bakımını öğrenecektir. |
Dersin İçeriği | Doğum ve doğum sonrası dönemde normalden sapan durumları belirleyebilmeyi ve uygun müdahaleleri yapabilmeyi, ebeye düşen rol ve sorumlulukları benimsetebilmeyi, annenin kendi bakım sorumluluğunu alabilmesi için gerekli olan bilgileri kazandıran kuramsal bir derstir |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğum ve doğum sonuna ilişkin riskli durumları tanımlamak | ||
2 | Riskli doğumu değerlendirmek | ||
3 | Distosiyi tanımlayabilmek | ||
4 | Riskli doğum ve doğum sonrası dönemde ebelik bakımı vermek | ||
5 | Doğum sonu riskli durumları tanımlamak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Distosi | |
2 | Fetüse İlişkin Distosiler | |
3 | Uterin Distosiler | |
4 | Annenin Psikolojisine İlişkin Distosiler | |
5 | Plasental Sorunlar | |
6 | Amniyotik Mayi Sorunları | |
7 | Obstetrik Aciller-Preterm Eylem/EMR-Postterm Eylem | |
8 | Arasınav | |
9 | Doğum Eyleminde Girişimler | |
10 | Doğumsonu Riskli durumlar-Postpartum Kanama | |
11 | Doğumsonu Riskli durumlar-Postpartum Enfeksiyon | |
12 | Doğumsonu Riskli durumlar-Emzirme Sorunları | |
13 | Doğumsonu Riskli durumlar-Ruhsal Sorunlar | |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sayıner FD, Başkaya Y. Ebelere yönelik riskli doğum yönetimi el kitabı, 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2019. Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 9. Baskı. Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık, 2009. Bal MD, Yılmaz SD, Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum. 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2017. Johnson, R., & Taylor, W. (2010). Skills for midwifery practice: Elsevier Churchill Livingstone. Marshall, J. E., & Raynor, M. D. (2014). Myles' Textbook for Midwives E- Book: Elsevier Health Sciences. Posner, G. D., Dy, J., Black, A. Y., & Jones, G. D. (2013). Oxorn-Foote human labor and birth (6. ed.). New York: McGraw-Hill. Shuttler, L. (2018). Breech birth In V. Chapman & C. Charles (Eds.), The midwife's labour and birth handbook (4 ed., pp. 257): John Wiley & Sons |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğum ve doğum sonuna ilişkin riskli durumları tanımlamak | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Riskli doğumu değerlendirmek | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Distosiyi tanımlayabilmek | 5 | 5 | |||||||
4 | Riskli doğum ve doğum sonrası dönemde ebelik bakımı vermek | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Doğum sonu riskli durumları tanımlamak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 10 | 140 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 8 | 128 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 515 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 20,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 11 |