Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ebelik Tarihi ve Etik EBE 302 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerimizin ebelik tarihini, deontolojisini, meslekleşme sürecini bilmesi, etik ilkeleri benimsemesi, meslekte çağdaş rollerin, eski- yeni yasal düzenlemelerin ve yönetmeliklerin öğrenilmesi için yetiştirmek

Dersin İçeriği

Meslek tarihi, deontolojisi, meslekleşmesi, etik ilkeler, meslekteki çağdaş roller, eski-yeni yasal düzenlemeler ve yönetmelikler hakkında teorik bilgilerin ve vaka örneklerinin ders ortamında kazandırılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve meslek hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi ve ebelikte etik hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve etik sorunlara çözüm üretebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Ebenin yerine getirmesi beklenilen çağdaş rol ve sorumlulukları benimser Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Mesleğin yasal yönlerini, eski ve yeni yasal değişiklikleri takip eder özümser, öneriler getirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Ebeler kendi hakları, insan hakları ve hasta hakları konusunda yeterli bilgi ile donatılır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Ebeliğin Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişim sürecini, bu sürece katkısı olan lider kişi ve olayları bilir, dinlerin bu süreçteki etkilerini yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Mesleki değerleri bilir,korur.değer çatışmalarında bilgi ve becerisi ve profesyonel yönüyle hasta yararına karar verir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ebelik Felsefesi ve Ebelik Sanatı
2 İlk Çağ ve Orta Çağda Ebelik Tarihi
3 Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Döneminde Ebelik Tarihi
4 Doğumun ve Doğum Kontrol Yöntemlerinin Tarihi
5 Ünlü Türk Hekimleri
6 Ebeliğin Gelişimine Katkı Veren Öncüler
7 Ebelik Mesleğinin ve Eğitiminin Gelişimi
8 Ara Sınav
9 Sağlıkta Disiplinler Arası Ekip Yaklaşım ve Önemi
10 Ebelik ve Etik
11 Ebelikte Tedaviye Yönelik Girişimler ve Etik Boyutu
12 Ebelikle İlgili Yasa ve Yönetmelikler
13 Haklar ve Yasal Yükümlülüğün Bozulduğu Durumlar
14 Etik Vaka Tartışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.   Veatch, R. W.(2010). Biyoetiğin temelleri. (T. Güven, Çev.), (2. Basım). İstanbul: AND Danışmanlık ve Yayıncılık.

2.Terakye, G., Ocakçı A.F. (2013). Etik konulardan seçmeler. 1. bs. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.

3.  Burkhardt, M. A., & Nathaniel, A.K. (2013). Çağdaş hemşirelikte etik.(Çev Edt. Alpar Ş.E., Bahçecik N., Karabacak Ü.) İstanbul Tıp Kitabevi.

4.Illysa R. Foster - Jon Lasser - Jones & Bartlett (2015). Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. (Çev Edt. Ersoy, N., Özcan, M. ve Ergin, A.) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

5.    Sert, G. (2012). Vakalarla Türkiye'de üreme hakları. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.

6.     Sert, G. (2004). Hasta Hakları Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yayınları. İstanbul.

7.   Sağlık Bakanlığı Personeli İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik (22 Mayıs 2014-Resmi Gazete- Sayı: 29007)

8.   Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (19

Nisan 2011 -Resmi Gazete- Sayı: 27910)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve meslek hakkında bilgi sahibi olur 5 5 5
2 Mesleğin sosyolojik özellikleri, deontolojisi ve ebelikte etik hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve etik sorunlara çözüm üretebilir 5 5
3 Ebenin yerine getirmesi beklenilen çağdaş rol ve sorumlulukları benimser
4 Mesleğin yasal yönlerini, eski ve yeni yasal değişiklikleri takip eder özümser, öneriler getirir
5 Ebeler kendi hakları, insan hakları ve hasta hakları konusunda yeterli bilgi ile donatılır
6 Ebeliğin Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel gelişim sürecini, bu sürece katkısı olan lider kişi ve olayları bilir, dinlerin bu süreçteki etkilerini yorumlayabilir
7 Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslar arası kuruluşları, amaç ve hedeflerini bilir
8 Mesleki değerleri bilir,korur.değer çatışmalarında bilgi ve becerisi ve profesyonel yönüyle hasta yararına karar verir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 6 6
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 2 6 12
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3