Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mesleki Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistik | EBE 303 | 5 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÜNAL ERKORKMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ÜNAL ERKORKMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile, lisans öğrencilerin, bilimsel araştırma metodolojisi hakkında bilgi sahibi olmaları ve temel düzeyde Biyoistatistiksel analizleri yapacak seviyeye getirilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Biyoistatistik temel kavramları Araştırma Yöntemleri ve Düzenler Veri Toplama YöntemleriPaket Programlara Veri Girişi Tanımlayıcı İstatistiklerin Hesaplanması Tablo ve Grafik Hazırlama Örnekleme Hipotez kavramı ve Hipotez Testleri Ki-Kare Testleri Tek, iki ve k Örneklem Hipotez Testleri Korelasyon ve Regresyon Analizleri Geçerlik ve Güvenirlik Analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1. Bilimsel bir araştırmada gerekli olan kavramsal yapıları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 2. Sağlık sektöründe istatistiğin kullanım amacını ve önemini ifade eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | 3. Farklı konulardaki verileri görsel olarak tanımlar, özetlerve görsel olarak açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | 4. Uygun yöntemlerle verileri analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | 5. Verileri uygun yöntemlerle analizi ve yorumlamasını yapar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | 6. Araştırma raporu hazırlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | 7. Mevcut verileri yorumlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyoistatistiğe Giriş | |
2 | Biyoistatistikte Temel Kavramlar | |
3 | Sağlık Bilimlerinde Araştırma Planlama | |
4 | Araştırma Yöntemleri ve Düzenleri | |
5 | Sağlık Araştırmalarında Veri Toplama | |
6 | Tanımlayıcı İstatistikler | |
7 | Ara sınav | |
8 | Tablo Düzenleme | |
9 | Grafik Düzenleme | |
10 | Olasılık ve Olasılık Dağılımları | |
11 | Örnekleme | |
12 | Hipotez Testlerine Giriş ve İstatistiksel Hipotez Testleri | |
13 | Genel tekrar | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Alpar R, Uygulamalı İstatistik, Detay Yayıncılık, Ankara, 2012. Özdamar, K. SPSS Ile Biyoistatistik, Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi II, Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nisan Kitabevi, 2013 Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V.: Biyoistatistik, Hacettepe Üniv., Hatiboğlu Yayıncılık, 2012 Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | ||||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | ||||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | ||||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | ||||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. Bilimsel bir araştırmada gerekli olan kavramsal yapıları tanır. | |||||||||
2 | 2. Sağlık sektöründe istatistiğin kullanım amacını ve önemini ifade eder. | |||||||||
3 | 3. Farklı konulardaki verileri görsel olarak tanımlar, özetlerve görsel olarak açıklar | |||||||||
4 | 4. Uygun yöntemlerle verileri analiz eder. | |||||||||
5 | 5. Verileri uygun yöntemlerle analizi ve yorumlamasını yapar. | |||||||||
6 | 6. Araştırma raporu hazırlar. | |||||||||
7 | 7. Mevcut verileri yorumlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |