Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme EBE 315 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencinin çocuğun fiziksel değerlendirmesini yapabilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders fiziksel değerlendirme tekniklerini, sistemlere göre çocuğun fiziksel değerlendirmesini ve kanıt temelli hemşirelik

yaklaşımlarını kapsar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk ve ailesinden ayrıntılı ve kapsamlı sağlık öyku¨su¨ alarak veri toplar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Aile entegre yaklaşım anlayış doğrultusunda fiziksel değerlendirme tekniklerini kullanarak elde ettiği verilere/sorunlara yönelik kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini yapar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay,
3 Sistemlere göre çocuğun fiziksel muayenesini yapar. Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Örnek Olay,
4 Çocuğun fiziksel değerlendirmesinde eleştirel du¨şu¨nme ve hemşirelik su¨recini kullanır Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme
2 Çocukta Fiziksel Değerlendirme Teknikleri
3 Fiziksel İncelemede Çocuğa Yaklaşımlar
4 Çocukta Baş ve Boyunda Fiziksel Değerlendirme
5 Çocukta Göğüs ve Akciğerlerde Fiziksel Değerlendirme
6 Çocukta Kardiyovasküler Sistemi Fiziksel Değerlendirme
7 Çocukta Lenf Sistemi Değerlendirmesi
8 Çocukta Karın (Abdomen) Bölgesini Fiziksel Değerlendirme
9 Çocukta Karın (Abdomen) Bölgesini Fiziksel Değerlendirme
10 Çocukta Anal ve Genital Bölgede Fiziksel Değerlendirme
11 Çocukta Nörolojik Sistemi Değerlendirme
12 Çocukta Deri ve Eklerini Fiziksel Değerlendirme
13 Çocukta Kas ve İskelet Sistemini Fiziksel Değerlendirme
14 Çocukta Kas ve İskelet Sistemini Fiziksel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Görgülü R S. Hemşireler İçin Fiziksel Muayene Yöntemleri. Ankara: 72 Tasarım LTD. Şti.; 2002.
  2. Eti Aslan F (Ed) (2014). Sağlığın Değerlendirilmesi. Ankara: Akademisyen Yayınevi.
  3. Kuyurtar F (Ed) (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler için Fizik Muayene. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd, Şti.
  4. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Muayene; Prof. Dr. Nuray Enç, Yard. Doç. Dr. Hilal Uysal, Yard. Doç. Dr. Zeliha Tülek, Dr. Havva Öz Alkan; 2015;Nobel Tip Kitabevi
  5. Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
  6. Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. Nobel Tıp Kitabevleri
  7. Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
  8.  Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.
  9. Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
  10. Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber), 2018,  Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
  11. Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Çocuk ve ailesinden ayrıntılı ve kapsamlı sağlık öyku¨su¨ alarak veri toplar.
2 Aile entegre yaklaşım anlayış doğrultusunda fiziksel değerlendirme tekniklerini kullanarak elde ettiği verilere/sorunlara yönelik kanıta dayalı hemşirelik girişimlerini yapar.
3 Sistemlere göre çocuğun fiziksel muayenesini yapar.
4 Çocuğun fiziksel değerlendirmesinde eleştirel du¨şu¨nme ve hemşirelik su¨recini kullanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 3 3
Final 1 11 11
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,48
Dersin AKTS Kredisi 2