Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği HTP 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, çocukta sık karşılaşılan semptomları tanıma, Çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapabilme ve sistemlere göre çocuk hastalıklarını bilme ve bakımını yapabilme yeterliliğini öğrenciye kazandırmak.

Dersin İçeriği

Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, sağlıklı çocuğu ve sağlıktan sapma durumunu tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalar, büyüme-gelişme ve çocuk beslenmesi, çocukta sık karşılaşılan semptomlar, sistemlere göre çocuk hastalıkları ve bakımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamaları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
3 Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirebilir ve normalden sapmaları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Normal ve riskli yenidoğanı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
7 Çocuklarda acil durumları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Çocukta sık karşılaşılan semptomları açıklar ve örnek verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
9 Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
10 Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuk Hemşireliği: Amacı, temel kavramları ve işlevleri, Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu
2 Çocukluk Çağında Beslenme ve Beslenme Bozuklukları
3 Beslenmede Karşılaşılan Sorunlar
4 Aşılar (Rutin Aşılar)
5 Aşılar (Özel Aşılar)
6 Pedaitride Hasta Güvenliği
7 Çocukta Kanıt Temelli Uygulamalar
8 Çocukta Kanıt Temelli Uygulamalar
9 Çocukta sık görülen semptomlar ve güncel hastalıklar
10 Yenidoğan ve Bakımı
11 Riskli Yenidoğanlar ve Bakımı
12 Yenidoğan Hastalıkları ve Bakımı
13 Çocuk aciller ve hemşirelik bakımı
14 Büyüme ve Gelişme, Büyüme Gelişme Bozuklukları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2- Gordon CM, Katzman DK, Rosen DS, Woods ER. (2008). Adolescent Health Care A Pratical Guide, L. S. Neinstein (Ed). Fifth Edition, Lippincott Williams & Wilkins.
3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
4- Törüner E, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ Yayıncılık, Ankara.
5- Kollar LM. (2005). Wong?s Essentials of Pediatric Nursing, MJ Hockenberry, D Wilson, ML Winkelstein (Eds), Seventh Edition, Mosby.
6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset.
7- Behrman ,Kliegman,Jenson. (2003).Nelson Textbook of Pediatrics.17. the Edition,W.B.Saunders Company.
8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.
9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.
11- Gromoda KK. (2007). Mothering Multiples. Breastfeeding & Caring For Twins or More. USA.
12- Bindler Rc, Ball JW, London ML, Davidson MR. (2014). Anne ve Çocuk Hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı (Çev= NC. Şahiner, A. Açıkgöz, MD. Bal) Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
13- Kuğuoğlu S, Demirbağ C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
3 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır X
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
8 Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar.
2 Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamaları yapar.
3 Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirebilir ve normalden sapmaları tanımlar.
4 Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar.
5 Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar.
6 Normal ve riskli yenidoğanı açıklar.
7 Çocuklarda acil durumları tanır
8 Çocukta sık karşılaşılan semptomları açıklar ve örnek verir.
9 Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere değerlendirir.
10 Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 24 24
Performans Görevi (Uygulama) 1 8 8
Performans Görevi (Seminer) 1 7 7
Final 1 36 36
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6