Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Perinatoloji Hemşireliği | HTP 531 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÖNÜL KURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenciye annenin, fetüsün ve yenidoğanın prenatal, natal ve postnatal dönemlerdeki sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlığın normalden saptığı durumlarda erken tanı, tedavi ve bakımına ilişkin bilginin kazandırılması ve kazandığı bu bilgileri vaka tartışmalarında kullanabilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Üreme sağlığı, güvenli annelik, dünyada ve Türkiye’de anne ölümleri, üreme sisteminin anatomi ve fizyolojisi, gebelikte fiziksel ve psikolojik değişiklikler, doğum öncesi bakım, gebeliğe psikososyal adaptasyon, doğum eyleminin süreç ve aşamaları, eylemde ağrı kontrolü, konsepsiyon ve fetal gelişim |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Prenatal, natal ve postnatal dönemlerde anne-fetus-yenidoğan sağlığının korunması ve geliştirilmesinde hemşireliği ilgilendiren temel kuramsal bilgiyi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Anne ve yenidoğana ilişkin riskli durumlar varlığında vaka tartışmalarını kullanarak tedavi ve bakıma ilişkin sorunları saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Anne, fetüs ve yenidoğanın sağlığının normalden saptığı durumlarda kazandığı bilgi ve beceriyi kullanarak erken tanı ve bakıma yönelik girişimleri planlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kadının cinsel sağlık/üreme sağlığını doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda temel kavramları tartışır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Türkiye’de kadının CS/ÜS sorunlarının ve etkileyen faktörlerin farkına varır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kadının CS/ÜS sorunlarının çözümünde sorumluluk duyar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Kadının üreme sağlığının güçlendirilmesine yönelik hizmetlerde hemşirenin rol ve sorumluluklarını benimser | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Akın A, Biliker M A, Doğan B G Ve Ark. (2001) Türkiye’de Anne Ölümleri Ve Nedenleri. Aktüel Tıp Dergisi, Kadın Sağlığı Özel Sayısı, Cilt:6, Sayı:1, Ocak-Şubat 2001, s:24-29. 2. Arici A., Seli E (ed.). (2008). Non-Invazive Management Of Gynecologıc Disorders. İnforma UK Ltd. 3. Ayhan A., Durukan T.,Günalp S., Gürkan T., Öderoğlu S.L.,Yaralı L.,Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi.Güneş Tıp Kitapevi.2. Baskı. 4. Cunningham FG, Gant NF, Leveno KJ, Gılstram LC, Hauth JC, Wenstrom KD. (2001). “Williams Obstetrics”, McGraw-Hill Companies, USA, . 5. Çiçek M.N., Mungan M.T.(Ed.). (2007). Klinikte Obstetrik ve Jinekoloji. Güneş Tıp Kitap Evleri. 6. Fogel İ.C., Woods F.N.(Ed.) (2008). Women’s Health care İn Advanced Practice Nursing. Springer Publising Company. 7. Gilbert, E.S and Harmon J.S. “Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum”, Edit:Lale Taşkın, Palme Yayıncılık, Ankara 2002. 8. Harrow PJ, Magowan B, Peatre ABJ. (2003). “Obstetrics and Gynaecelogy”, Elseiver Publishing, USA 9. Ladewig, PA., London, ML., Davidson, MR. (2006). Contemporary Maternal- Newborn Nursing Care. Sixth Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey. 10. Marie F., Mongan. M. (Ed). (2005). Hypnobirthing The Mongan Method.Third Edition.Health Comunications, İnc. 11. Murray, SS., McKinney, ES. (2006). Foundations of Maternal- Newborn Nursing. Fourth Edition. Elsevier, USA. 12. Neville F., Hacker M.D.J., George Moore M.D., Joeseph C., Gambone, DO, Üstün C., Koçak İ. (Çev.). (2008). Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Nobel Tıp Kitapevleri. 13. Sevil Ü., Özkan S. (2004). Kadınlarda Sık Görülen Vulvovajinal Enfeksiyonlar (Ebe-Hemşireler için), Pakman Matbaacılık, İzmir, ss:2-4. 14. Symonds EM, Symonds IM. (2003). Essential Obstetrics and Gynaecology. 4th Edition. Churchill Livingstone, USA. 15. Şirin, A., Kavlak, O. (Ed) (2008). Kadın Sağlığı. Bedray BasınYayıncılık A.Ş., Ekim, İstanbul. 16. Taşkın L. (2007). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Birleştirilmiş ve Genişletilmiş Baskı. Sistem Ofset, Ankara. 17. Taşkın L. (çeviri editörü), Gilbert E., Harmon J. (2002). „Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum“ Palme |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
2 | Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | ||||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
5 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | ||||||
6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
8 | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Prenatal, natal ve postnatal dönemlerde anne-fetus-yenidoğan sağlığının korunması ve geliştirilmesinde hemşireliği ilgilendiren temel kuramsal bilgiyi açıklar | ||||||||
2 | Anne ve yenidoğana ilişkin riskli durumlar varlığında vaka tartışmalarını kullanarak tedavi ve bakıma ilişkin sorunları saptar | ||||||||
3 | Anne, fetüs ve yenidoğanın sağlığının normalden saptığı durumlarda kazandığı bilgi ve beceriyi kullanarak erken tanı ve bakıma yönelik girişimleri planlar | ||||||||
4 | Kadının cinsel sağlık/üreme sağlığını doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda temel kavramları tartışır | ||||||||
5 | Türkiye’de kadının CS/ÜS sorunlarının ve etkileyen faktörlerin farkına varır | ||||||||
6 | Kadının CS/ÜS sorunlarının çözümünde sorumluluk duyar | ||||||||
7 | Kadının üreme sağlığının güçlendirilmesine yönelik hizmetlerde hemşirenin rol ve sorumluluklarını benimser |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |