Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikroişlemci ve Mikrodenetleyici Uygulamaları I EBO 421 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders öğrencilere; gömülü sistemlerin tasarım yöntemlerini, tasarım ölçütlerini, mikrodenetleyicilerin mimari farklılıklarını kavratmak ve çevre birimlerini programlamak ve yönetmek yeterliklerini kazandırmak amacı ile tasarlanmıştır.
Dersin İçeriği Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Mikrodenetleyici mimarileri (Harvard, ARM, RISC, CISC, DSP vb.) mimariler arasındaki farklar, kullanım alanları, geliştirme araçları üstünlük ve zayıflıkları. Mikrodenetleyici geliştirme ortamı tanıtımı, proje oluşturma ve assembly dili ile kod yazma, program derleme benzetime tabi tutma. Sistemi bir benzetim ortamında çizme, sistemin program kodunu yükleme, sistemi benzetime tabi tutma. Program geliştirme ve sistem benzetimi basamaklarında ortaya çıkan hataları bulma ve düzeltme yöntemleri, analiz yöntemleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikrodenetleyici sistem tasarım yöntem ve ölçütlerini birbiri ile ilişkilendirerek açıklar Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Mikrodenetleyici mimarileri arasındaki farkları karşılaştırarak açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
3 Assembly dilinde ilgili donanım düzenine göre program yazar Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Mikrodenetleyicileri bir programlama dili ile benzetime tabi tutar. Tartışma, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Tasarlanan sistemi çevre birimleri ile birlikte benzetime tabi tutar Anlatım, Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Sistemin benzetim ortamlarında hata ayıklamasını ve analizini yapar Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Mikrodenetleyici mimarileri (Harvard, ARM,
2 8051Mikrodenetleyicisine Giriş
3 8051in Bellek Organizasyonu
4 8051in Bellek Organizasyonu
5 Adresleme Modları ve Komut Kümesi
6 Adresleme Modları ve Komut Kümesi
7 Assembly Programlama
8 Assembly Programlama
9 Zamanlayıcı ve Sayıcılar
10 Seri haberleşme işlemleri
11 Arasınav
12 Kesmeler
13 8051 Yeni Teknolojiler
14 Geliştirme ve Benzetim Yazılımları
Kaynaklar
Ders Notu Mikrodenetleyici Uygulama Dersi Notları Sakarya Üniversitesi,
Ders Kaynakları 1. C ile Mikrodenetleyici Uygulamaları, A.T.Özcerit, M.Çakıroğlu,C.Bayılmış, 2005,Papatya Yayıncılık
2. The 8051 Family of Microcontrollers, R.H. Barnett, 1995, P.Hall
3. The 8051 Microcontroller, I.Scott MacKenzie, 1995, P.Hall
4. Programming and Interfacing the 8051, S.Yeralan, A. Ahluwalia, 1995 Addison Wesley
5. Microprocessor and Microcontroller Fundamentals, William Kleitz, 1998, Prentice Hall
6. Programming and Customizing the 8051 Microcontroller, Myke Predko, 1999, Mc Graw Hill
7. İnternet Siteleri
http://www.8052.com
http://www.8051turk.com
http://www.keil.com
http://www.atmel.com
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. X
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. X
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak. X
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Mikrodenetleyici sistem tasarım yöntem ve ölçütlerini birbiri ile ilişkilendirerek açıklar
2 Mikrodenetleyici mimarileri arasındaki farkları karşılaştırarak açıklar
3 Assembly dilinde ilgili donanım düzenine göre program yazar
4 Mikrodenetleyicileri bir programlama dili ile benzetime tabi tutar.
5 Tasarlanan sistemi çevre birimleri ile birlikte benzetime tabi tutar
6 Sistemin benzetim ortamlarında hata ayıklamasını ve analizini yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 15
2. Kısa Sınav 5
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 2 8 16
Proje / Tasarım 14 2 28
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 16 16
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5