Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Kontrol ELE 424 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Sezgin KAÇAR
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı, öğrenenlere; Ayrık-Zaman kontrol sistemleri, yöntemleri ve denetleyici tasarımları konularında
bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği 1. Ayrık-zaman sistemlere giriş, Sinyal dönüştürme, A/D ve D/A dönüştürülücüler, Örnekleme, Tutma fonksiyonları ve Matematiksel Modelleri, Z-Dönüşüm Teknik ve Özellikleri, Modifiye edilmiş Z- Dönüşümü ve fark denklemleri çözümleri, Ayrık-zamanlı, kapalı ve açık çevrim transfer fonksiyonları.
2. Ayrık-sistemlerin geçici ve sürekli hal davranışları, Z Düzleminde kararlılık Yöntemleri,
3. Z düzlemi ile S-düzlemi ilişkisi ve Z-düzleminde köklerin yer eğrisi çizimi.
4. Ayrık Zaman denetleyiciler P, PI, PID, Köklerin yer eğrisinde ayrık-zamanlı denetleyici tasarımı
5. Ayrık zamanda sistemlerinin durum denklemlerinin elde edilmesi, Benzerlik dönüşümleri, Durum uzayında durum geri beslemeli tasarım.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sistemlerin ayrık-zaman modellerini çıkarabilme Anlatım, Soru-Cevap,
2 Ayrık-zaman analizi ve sentezi yapabilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Ayrık-zaman ve sürekli zaman ilişkisini kurabilme Anlatım,
4 Ayrık zaman P, PI, PID denetleyicileri tasarlayabilme Anlatım, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri,
5 Sistemlerin ayrık-zaman durum uzay modelini elde edebilme ve tasarım yapabilme. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ayrık-zaman sistemlere giriş.
2 Sinyal dönüştürme, A/D ve D/A dönüştürülücüler
3 Örnekleme, Tutma fonksiyonları ve Matematiksel Modelleri
4 Z-Dönüşüm Teknik ve Özellikleri
5 Modifiye edilmiş Z- Dönüşümü ve fark denklemleri çözümleri
6 Ayrık-zamanlı, kapalı ve açık çevrim transfer fonksiyonları
7 Ayrık-sistemlerin geçici ve sürekli hal davranışları
8 Z Düzleminde kararlılık Yöntemleri
9 Z düzlemi ile S-düzlemi ilişkisi ve Z-düzleminde köklerin yer eğrisi çizimi
10 Ayrık Zaman denetleyiciler P, PI, PID
11 Köklerin yer eğrisinde ayrık-zamanlı denetleyici tasarımı
12 Ayrık zamanda sistemlerinin durum denklemlerinin elde edilmesi
13 Benzerlik dönüşümleri
14 Durum uzayında durum geri beslemeli tasarım
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak.
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Sistemlerin ayrık-zaman modellerini çıkarabilme
2 Ayrık-zaman analizi ve sentezi yapabilme
3 Ayrık-zaman ve sürekli zaman ilişkisini kurabilme
4 Ayrık zaman P, PI, PID denetleyicileri tasarlayabilme
5 Sistemlerin ayrık-zaman durum uzay modelini elde edebilme ve tasarım yapabilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 16
2. Kısa Sınav 16
3. Kısa Sınav 18
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5