Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Entegre Tasarım Dili EBO 431 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, gömülü bir sistemin VHDL dili ile tanımlanması ve programlanabilir entegreler yardımıyla gerçeklenmesini öğretmektir.
Dersin İçeriği VHDL dili temel bileşenleri, sistem modelleme teknikleri, tasarım giriş modelleri, system geliştirme ve tasarım süreçleri, FPGA deney kartları ile uygulamalar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 VHDL dilini kullanabilmek için, yazım kurallarını anlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sistem tasarımı yapabilmek için, VHDL dilinde paralel programlama yapılarını inceler ve uygular. Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bir sistem tasarımı için yazılım araçlarını inceler ve tasarım için uygun olanı seçer. Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Bir sistem tasarımı için donanım araçlarını inceler ve tasarım için uygun olanı seçer. Gezi / Gözlem, Tartışma, Beyin Fırtınası,
5 Tasarlanan sistemin verimli çalışması için hata bulma yöntemlerini inceler ve uygular. Grupla Çalışma, Tartışma, Eğitsel Oyun,
6 VHDL dilinde tasarım yapma yeteneğini geliştirmek için örnek uygulama kodları yazar. Grupla Çalışma, Tartışma, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanıtım ve giriş
2 Temel veri türleri ve işleçler
3 Paralel yapılar
4 Sıralı yapılar
5 Saat ve reset sinyalleri üretimi
6 RTL ve test masası tasarımı
7 Durum-makinesi kodlama teknikleri
8 Veri nesneleri, diziler ve kompleks veriler
9 Hiyerarşi oluşturma
10 Arasınav
11 Tasarım giriş yöntemleri
12 Geliştirme ortamındaki tasarım süreçleri
13 İşlevsel ve zamansal benzetim
14 FPGA deney kartları ile devre üzerinde emülasyon
Kaynaklar
Ders Notu [1] Özcerit,Ahmet Turan; Entegre Devre Tasarımı Ders Notları, SAÜ TEF, 2004.
Ders Kaynakları VHDL for Programmable Logic, Kevin Skahill, Addison Wesley,1996

The Designers Guide to VHDL, Peter J. Ashenden, Morgan Kaufman, 1996

The Students Guide to VHDL, Peter J. Ashenden, Morgan Kaufman, 1996

Digital System Design with VHDL, Mark Zwolinski, Prentice Hall, 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 VHDL dilini kullanabilmek için, yazım kurallarını anlar ve uygular.
2 Sistem tasarımı yapabilmek için, VHDL dilinde paralel programlama yapılarını inceler ve uygular.
3 Bir sistem tasarımı için yazılım araçlarını inceler ve tasarım için uygun olanı seçer.
4 Bir sistem tasarımı için donanım araçlarını inceler ve tasarım için uygun olanı seçer.
5 Tasarlanan sistemin verimli çalışması için hata bulma yöntemlerini inceler ve uygular.
6 VHDL dilinde tasarım yapma yeteneğini geliştirmek için örnek uygulama kodları yazar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5