Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Makinaları | ELE 306 | 6 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Devre Analizi dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektrik makinalarında yaygın kullanılan manyetik prensiplerin etkin kullanımını saglamak, manyetik malzemelerin özelliklerini göstermek, Endüstride kullanılan elektrik makinelerinin yapısı ve işletimi ile ilgili bilgi – beceriyi kazandırmak, Dogru Akım (DA) ve (AC) Alternatif akım makinelerinin esdeger devreleri – parametrelerinin hesabı - transformatör uygulamaları ve verim konularının kavranması hakkında egitim sunmaktır |
Dersin İçeriği | Manyetik prensipler, manyetik esdeger devre, DA makinalarının yapısı, uyarma sargısı baglantıları, Motor ve dinamo isletimleri, DA motorlarına yolverme ve hız ayarı, transformatörlerin yapısı, transformatörlerde esdeger devre, verim, ototransformatör, Döner alternatif akım makinelerinin çalışma prensipleri; asenkron makinelerin yapısı – eşdeğer devresi – denklemleri ve karakteristikleri; tek fazlı asenkron makine; senkron makinelerin yapısı, eşdeğer devresi – denklemleri – karakteristikleri – işletim özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elektromanyetik prensiplerin kavranması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | DA Motor ve Dinamolarının yapısı, uygulamaları ve problemlerinin çözüm | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Transformatör yapısı, uygulamaları ve problemlerinin çözüm becerisinin | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Asenkron makinenin yapısı - çalışma prensibini ve transformatöre benzerliğini kavramak; Transformatörden hareketle, asenkron makinenin eşdeğer devrelerini elde edebilme; | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Senkron makinenin yapısı – çalışma prensibi – motor çalışma ve jeneratör çalışma arasındaki geçişi kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Manyetik prensipler ve manyetik malzemeler | |
2 | DA makinalarının yapısı ve enerji dönüsümü | |
3 | Transformatörün yapısı ve esdeger devre | |
4 | 3 Fazlı Transformatörler | |
5 | Verim hesaplaması ve uygulamalar | |
6 | 1 Fazlı Asenkron Motorlar | |
7 | 3 Fazlı Asenkron Motorlar | |
8 | Senkron Makineler | |
9 | Senkron makinelerde güç ve moment ifadeleri – diyagramları | |
10 | Step Motorlar | |
11 | Servo Motorlar | |
12 | Reluktans Motorlar | |
13 | Çeşitli Uygulamalar | |
14 | Çeşitli Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | “Elektrik Makineleri I”, Çeltekligil U, Ders Notları “Electric Machinery“ by A.E. Fitzgerald, Charles Kingsley, Jr., S.D. Umans, McGraw-Hill Book Company, 1983 |
Ders Kaynakları | “Asenkron Makine”,Çetin İ., İTÜ Matbaası,1993 “Transformatör Problemleri”,Çetin İ., İTÜ Matbaası,1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | ||||||
4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | ||||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | X | |||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elektromanyetik prensiplerin kavranması | ||||||||||
2 | DA Motor ve Dinamolarının yapısı, uygulamaları ve problemlerinin çözüm | ||||||||||
3 | Transformatör yapısı, uygulamaları ve problemlerinin çözüm becerisinin | ||||||||||
4 | Asenkron makinenin yapısı - çalışma prensibini ve transformatöre benzerliğini kavramak; Transformatörden hareketle, asenkron makinenin eşdeğer devrelerini elde edebilme; | ||||||||||
5 | Senkron makinenin yapısı – çalışma prensibi – motor çalışma ve jeneratör çalışma arasındaki geçişi kavramak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |