Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eleştirel Teori ve Medya | ILB 639 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL, |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Işıl Şimşek |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Medya yapısını eleştirel teori çerçevesinde ele alarak incelemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında eleştirel teori bağlamında medya incelemesi yapılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel medya çözümlemeleri ile ilgili kuramsal yaklaşımları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Medya ürünlerine karşı eleştirel düşünce ve sorgulama yeteneği kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İletişim alanındaki farklı paradigmaların bireye, topluma, medyaya yönelik yaklaşımlarını kıyaslar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eleştirel yaklaşım ve Medya | |
2 | İletişim Araştırmaları ve Medya | |
3 | Temel Liberal ve Eleştirel Kuramlar | |
4 | Frankfurt Okulu | |
5 | Kitle Kültürü ve Kültür Endüstrisi | |
6 | Ekonomi Politik | |
7 | Kültürel Çalışmalar | |
8 | Feminist Kuramlar | |
9 | Gramsci (Hegemonya) ve Althusser (DİA) | |
10 | Shiller ve Smythe | |
11 | Herman ve Chomsky | |
12 | Golding ve Murdock | |
13 | Garnham ve Mattelart | |
14 | Yeni Medya ve Eleştirel Yaklaşımlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Max Horkheimer, Geleneksel ve Eleştirel Kuram (YKY), Max Horkheimer, Akıl Tutulması (Metis Yay.), Max Horkheimer ve Theodor W. Adorno, Aydınlanmanın Dialektiği (Kabalcı), T. W. Adorno, Kültür Endüstrisi (İletişim Yay.), T. W. Adorno, Minima Moralia (Metis Yay.), Herbert Marcuse, Us ve Devrim (İdea Yay.), Herbert Marcuse, Tek Boyutlu İnsan (İdea Yay.) Erdoğan, İ. (2007). "Temel Bilgiler: Eleştirel Yaklaşımlarda İletişim Anlayışı", İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı:24, Bahar, 153-198. Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara, Eleştirel Yaklaşımlar, 81-83. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. | ||||||
2 | Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. | X | |||||
3 | Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | |||||
4 | İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. | ||||||
5 | Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. | ||||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. | ||||||
8 | Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eleştirel medya çözümlemeleri ile ilgili kuramsal yaklaşımları bilir. | ||||||||
2 | Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilir. | ||||||||
3 | Medya ürünlerine karşı eleştirel düşünce ve sorgulama yeteneği kazanır. | ||||||||
4 | İletişim alanındaki farklı paradigmaların bireye, topluma, medyaya yönelik yaklaşımlarını kıyaslar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |