Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çokkültürlülük ve İletişim Okumaları ILB 636 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde pozitivist argümanlardan beslenen ifadeler yerine yeni kavramlar üretilirken kültürel çoğulculuk, insan hakları ve demokrasi gibi daha hümanist temelli açıklamalar kabul görmektedir. Son dönemde artan çokkültürlülük politikaları da bu olguya yeni anlamlar yüklemektedir. Bu politikalar ve çokkültürlülüğün idealize edilmesi ve hatta toplumsal yapıya enjekte edilmesi kişiler arası ve etnisiteler arası iletişim biçimlerini de dönüştürmektedir. Bu yeni iletişim biçiminde kimlikler üzerinden oluşan bir ‘dil’ kullanılmaktadır. Dolayısıyla bu ders öğrencinin çokkültürlülük ve çokkültürcü politikaları anlamlandırmasını sağlayacak bu politikalara eşlik eden toplumsal iletişimin değişen boyutlarını anlamak ve değerlendirebilmesine yardımcı olacaktır.
Dersin İçeriği Çokkültürlülüğün tarihçesi- göç ile başlayan süreç
Göç ile yeniden şekillenen kavramlar, etnisite, kimlik.çokkültürlülük, çokkültürcülük, kültürlerarasılık, kültürel çoğulculuk
Modern ve klasik vatandaşlık teorileri
İdeolojiler ve kimlik politikaları ilişkisi ve dil
Kültür ve iletişim
Çokkültürlülük teorileri
İletişim ve çokkültürlülük
Çokkültürcü toplumda dil ve iletişim
İletişim kuramları ve çokkültürlülük
Etnik kimlikler ve iletişim
Kültürlerarası iletişim
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çokkültürlülük ve iletişim ilişkisini analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
2 Çokkültürlülük ve kültürlerarası iletişim ilişkisini değerlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 İletişim kuramları ve çokkültürlülük kuramları ilişkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kültürlerarası iletişimi kültürel çoğulculuk üzerinden değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Etnik kimlikler ve iletişimin önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çokkültürlülüğün tarihçesi- göç ile başlayan süreç
2 Göç ile yeniden şekillenen kavramlar, etnisite, kimlik.çokkültürlülük, çokkültürcülük
3 Kültürlerarasılık, kültürel çoğulculuk
4 İdeolojiler,kimlik politikaları ilişkisi ve dil
5 İdeolojiler,kimlik politikaları ilişkisi ve dil
6 Kültür ve iletişim
7 Çokkültürlülük teorileri
8 İletişim ve çokkültürlülük
9 ara sınav
10 Çokkültürcü toplumda dil ve iletişim
11 İletişim kuramları ve çokkültürlülük
12 Etnik kimlikler ve iletişim
13 Kültürlerarası iletişim
14 genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları CHAMBERS; Iain, Göç, Kültür, Kimlik, Ayrıntı yy, çev:İsmail Türkmen
ÖRS, Birsen,19.yy’dan 20.yy’a Modern Siyasal İdeolojiler,İstanbul Bilgi Üniv. Yayınları, 2013
ÇAHA, Ömer, ŞAHİN, Bican, Dünyada ve Türkiye´de Siyasal İdeolojiler, Orion Kitabevi, 2013
CANATAN; Kadir, Göçmenlerin Kimlik Arayışı, Kelepir kitabevi
KAYA, Ayhan, BAHAR, Şahin, Kökler ve Yollar / Türkiye´de Göç Süreçleri, İstanbul Bilgi Üniv. Yayınları 2007
ERALP, Atilla, Devlet Sistem ve Kimlik , Uluslararası İlişkilerde Temel Yaklaşımlar, İletişim yy, 2009
GÜNGÖR, N, İletişim Kuramlar Yaklaşımlar, Siyasal kitabevi, İstanbul
MATTELART, A, İletişim Kuramları Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul
OSKAY,Ü(2010:) XIX Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri Kuramsal Bir Yaklaşım, İstanbul: Der yayınları,
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. X
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. X
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. X
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Çokkültürlülük ve iletişim ilişkisini analiz eder.
2 Çokkültürlülük ve kültürlerarası iletişim ilişkisini değerlendirir.
3 İletişim kuramları ve çokkültürlülük kuramları ilişkisini kavrar.
4 Kültürlerarası iletişimi kültürel çoğulculuk üzerinden değerlendirir.
5 Etnik kimlikler ve iletişimin önemini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Proje / Tasarım 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6