Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Etik ve Toplum ILB 605 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilere; medyanın toplumsal fonksiyonlarını yerine getirirken doğabilecek etik sorunları fark edebilme vizyonu ve etik bilinç kazandırmak,İletişim etiğini kavratmak ve saptanan problemlere çözüm önerileri getirebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Etik nedir? Medya ve medya etiği, meslek ahlakı ve etik,iletişim etiği, medya ve toplum ilişkisi, mahremiyet- aleniyet, özgürlük ve güvenlik problemi, medyada etik ilkeler ve toplum ilişkisi,(gerçeklik, doğruluk,tarafsızlık, adalet, bağımsızlık, ayrımcılık), sosyal değerler ve medya etiği, medya- siyaset, ekonomi ilişkisi ve etik, toplumsal denetim mekanizmaları ve medya ilişkisi, iletişim mesleklerinde özdenetim yöntemleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medya ve medya etiği toplum ilişkisini kavrar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Meslek ahlakını ve iletişim etiğini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gözlem,
3 Medyanın toplumsal kurumlarla olan ilişkisini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Medyanın etkilerini bu etkiye bağlı olarak doğan etik problemleri ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Sosyal değerler ve medya etiği ilişkisini kavrar. Anlatım, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Medya ve medya etiği
2 Meslek ahlakı ve etik
3 İletişim etiği
4 Medya ve toplum ilişkisi
5 Mahremiyet- aleniyet
6 Özgürlük ve güvenlik problemi
7 Medyada etik ilkeler ve toplum ilişkisi,(gerçeklik, doğruluk,tarafsızlık, adalet, bağımsızlık, ayrımcılık)
8 Medyada etik ilkeler ve toplum ilişkisi,(gerçeklik, doğruluk,tarafsızlık, adalet, bağımsızlık, ayrımcılık)
9 arasınav
10 Sosyal değerler ve medya etiği
11 Medya- siyaset, ekonomi ilişkisi ve etik
12 Toplumsal denetim mekanizmaları ve medya ilişkisi,
13 İletişim mesleklerinde özdenetim yöntemleri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Durkheim, E. (1986). Meslek Ahlâkı. İstanbul: MEB. Yayınları.
Korkmaz Alemdar (1999)Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar.derleme, İstanbul: Afa Yayınları.
Herman, E. S. ve N. Chomsky (1999). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir, çev. Berfu Akyoldaş vd.,
İstanbul: Minerva Yayınları
Lichtenberg, J., der. (1990). Democracy And The Mass Media. Cambridge: Cambridge University
Press.
Pieper, A. (1999). Etiğe Giriş, çev. Veysel Atayman-Gönül Sezer. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Poole, R. (1993). Ahlâk ve Modernlik, çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Uluç, G. (2003). Küreselleşen Medya: İktidar ve Mücadele Alanı. İstanbul: Anahtar Kitaplar
Yayınevi.
BERTRAND, Claude J. (2004) Medya Etiği, Başbakanlık BYEGM Yayını,Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. X
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. X
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek.
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. X
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Medya ve medya etiği toplum ilişkisini kavrar.
2 Meslek ahlakını ve iletişim etiğini değerlendirir.
3 Medyanın toplumsal kurumlarla olan ilişkisini değerlendirir.
4 Medyanın etkilerini bu etkiye bağlı olarak doğan etik problemleri ayırt eder.
5 Sosyal değerler ve medya etiği ilişkisini kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6