Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Büyüme | IKT 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İKT 301 İKT 302 ve İKT 203 İKT 204 |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yenilik Ekonomisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET GÜLMEZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET GÜLMEZ, |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İktisadi Büyümenin teorik çerçevesi ve iktisadi büyüme kavramının dayandığı kavramsal ve düşünsel yapının gelişim sürecinin incelenecek olup, İktisadi büyümede ortaya çıkan teorik ve kavramsal farklılıkları iktisattaki farklı yönelimle odağında öğrenilerek ortaya çıkan iktisadi büyüme krizlerinin irdelenebilme yeteneğinin oluşturulması. |
Dersin İçeriği | Bu derste İktisadi Büyümenin teorik çerçevesi ve iktisadi büyüme kavramının dayandığı kavramsal ve düşünsel yapının gelişim sürecinin incelenmesidir. Bu bağlamda İktisadi büyümenin Klasik, Neo-klasik, Marksist yaklaşımları incelenerek Büyüme kavramına geleneksel yaklaşım getirilirken, aynı zamanda büyümedeki temel değişimler İçsel büyüme kavramı çerçevesinde incelenerek iktisadi büyümedeki değişimlerin incelemesidir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonomik büyümenin kavramsal düzeyde tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Ekonomik büyümenin hesaplanması konusunda bilgi sahibidir | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Keynesyen büyüme teorilerini anlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Basit Solow büyüme modelinin işleyiş süreci hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Teknolojik gelişmeyi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Teknolojik gelişme çerçevesinde Solow modelini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Altın kuralı analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
8 | Yakınsama hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
9 | Iraksama hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
10 | Gelişen ülkelerin büyüme sorunlarını ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
11 | Büyüme sorunlarını çözmeye yönelik fikirler sunar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
12 | İçsel büyüme modelleri hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
13 | Büyüme teorilerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
14 | Ülkeler arasındaki büyüme farklılıklarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
15 | Ekonomik büyüme model tekniklerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Büyüme kavramı ve güncel ekonomik büyüme deneyimlerinin analizi | World development indicator, |
2 | Klasik Büyüme Kuramı | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
3 | Keynesyen Büyüme Kuramı, Harrod-Domar Modeli | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
4 | Temel Solow Modeli: Sermaye Birikimi ve Büyüme | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
5 | Neo-Klasik modelin Deneyimsel yaklaşımları - Büyüme Paradoksu ve yakınsama hipotezi | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
6 | Genel Solow Modeli: Teknolojik ilerleme ve Büyüme | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
7 | Büyümenin İdeal düzeyi: Altın Kural | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
8 | Beşeri Sermaye ve Büyüme | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
9 | VİZE SINAVI | VİZE SINAVI |
10 | İçsel Büyüme Modelleri | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
11 | Araştırma Geliştirme ve Büyüme | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
12 | Teknolojinin Yayılması ve Büyümenin Belirleyicileri | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
13 | Türkiyenin Büyüme Deneyiminin Analizi | Çeşitli Makaleler ve Web Sayfaları |
14 | Final öncesi konuların genel bir analizi | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Erdal Ünsal, İktisadi Büyüme, İmaj Yayınları, |
Ders Kaynakları | Çeşitli Makaleler ve Web Sayfaları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonomik büyümenin kavramsal düzeyde tanımlar. | 5 | |||||||||||
2 | Ekonomik büyümenin hesaplanması konusunda bilgi sahibidir | 5 | |||||||||||
3 | Keynesyen büyüme teorilerini anlar. | 5 | |||||||||||
4 | Basit Solow büyüme modelinin işleyiş süreci hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||
5 | Teknolojik gelişmeyi açıklar | ||||||||||||
6 | Teknolojik gelişme çerçevesinde Solow modelini açıklar. | ||||||||||||
7 | Altın kuralı analiz eder. | ||||||||||||
8 | Yakınsama hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||
9 | Iraksama hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||
10 | Gelişen ülkelerin büyüme sorunlarını ortaya koyar | ||||||||||||
11 | Büyüme sorunlarını çözmeye yönelik fikirler sunar. | ||||||||||||
12 | İçsel büyüme modelleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||||
13 | Büyüme teorilerini karşılaştırır. | ||||||||||||
14 | Ülkeler arasındaki büyüme farklılıklarını analiz eder. | ||||||||||||
15 | Ekonomik büyüme model tekniklerini analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |