Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikro İktisat I | IKT 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İktisada Giriş, Matematiksel İktisat derslerinden geçmek |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ KABASAKAL, Prof.Dr. MUSTAFA AKAL, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | İktisadi hayatın kavranması, temel ekonomik sorunşarın analiz edilmesi, tüketici ve firma teorisine ait rasyonel karar alma süreçlerinin analiz edilmesi, üretici ve tüketici fonksiyonlarının matematiksel olarak elde edilişi ve niteliklerinin anlaşılması, firmaların farklı piyasalardaki karar alma süreçleri ile faktör piyasası analiz edilecektir. Tam ve eksik rekabet piyasasında firma davranışlarının ve karar alma süreçlerinin analiz edilmesi, faktör piyasasının analiz edilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste iktisadi sistem sorunu, iktisadi olay, iktisadi olayın tarafları, bunların davranış tarzları, tüketici teorisi ve fayda maksimizasyonu, firma teorisi ve kar maksimizasyonu, firmaların farklı piyasalardaki karar alma süreçleri ile faktör piyasası analiz edilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Serbest piyasa ekonomisinde çözülmesi gereken sorunları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Tüketici tercihlerinin ortaya çıkışını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Mallar arasındaki ilişkileri, bireysel talebi elde etmeyi ve piyasa talebini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Maliyet minimizasyonu gerçekleştirir ve maliyet fonksiyonlarını elde eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Farklı senaryolar altında kar maksimizasyon analizi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve iktisadi sorunlar | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
2 | Ekonomik modeller ve optimum değer mantığı | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
3 | Grafik çizimi ve mikro iktisadi uygulamaları | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
4 | Tercihler ve Fayda maksimizasyonu | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
5 | Fayda Maksimizasyonu ve Seçim: Normal tercihler ve denklemler arası geçişler | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
6 | Fayda Maksimizasyonu ve Seçim: Tam ikame ve tamamlayıcı mallar ve denklemler arası geçişler | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
7 | Fiyat ve gelir değişmelerinin etkisi | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
8 | Ara sınav | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
9 | Mallar arası talep ilişkisi | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
10 | Piyasa talebi ve Esneklik | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
11 | Üretim Maksimizasyonu: Normal tercihler ve denklemler arası geçiş | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
12 | Üretim fonksiyonları ve özellikleri | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
13 | Maliyet minimizasyonu ve maliyet fonksiyonu | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
14 | Kar maksimizasyonu ve Arz | AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı, ilgili bölüm ve sayfalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. AKAL, Mustafa (2022), Mikroekonomi Tüketici, Üretici ve Piyasa Teorisleri, Seçkin Yayıncılık, 3. Baskı 2. AKAL, Mustafa (2023), Mikroekonomi Soru Çözümlemeleri, Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı 3. Öğretim üyesi ders notları |
Ders Kaynakları | 4. BULMUŞ, İsmail (2003), Çözümlü Mükro İktisat Problemleri, Ankara 5. BULMUŞ, İsmail (2003), Mikro İktisat, Ankara 6. DİNLER, Zeynel (2018), Mikroekonomi, Ekin Yayınevi, Bursa 7. ÜNSAL, Erdal (2005), Mikro İktisat, İmaj Yayınları
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | ||||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Serbest piyasa ekonomisinde çözülmesi gereken sorunları tanır. | 5 | 3 | ||||||||||
2 | Tüketici tercihlerinin ortaya çıkışını analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Mallar arasındaki ilişkileri, bireysel talebi elde etmeyi ve piyasa talebini öğrenir. | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Maliyet minimizasyonu gerçekleştirir ve maliyet fonksiyonlarını elde eder. | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Farklı senaryolar altında kar maksimizasyon analizi yapar. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |