Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma Ekonomisi | CEK 475 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ekonomi |
Önerilen Seçmeli Dersler | Toplu Pazarlık Ekonomisi İş Piyasaları Analizi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATMA FİDAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FATMA FİDAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Fatih SERT |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma hayatına ilişkin temel konuları ekonomik boyutuyla teorik ve ampirik olarak incelemek. Çalışma hayatının aktörlerini ve rollerini nicel ve nitel olarak tahlil etmek ve tartışmak. Çalışma hayatında meydana gelen gelişmeleri incelemek. |
Dersin İçeriği | 1. Hafta: Çalışma olgusu ve çalışma kavramının tarihsel gelişimi 2. Hafta : Çalışma ekonomisine ilişkin temel kavramlar 3. Hafta: Emek piyasası, Emek piyasası türleri ve Emek piyasası teorileri 4. Hafta: Emek arz ve talebi, Emek piyasası dengesi 5. Hafta: Ücret Kavramı, Ücret Teorileri, Ücret Türleri ve Ücretlerin belirlenmesi 6. Hafta: Emek Mobilitesi 7. Hafta: Demografi, Eğitim Ekonomisi ve Beşeri sermaye 8. Hafta: Sendikalar ve ekonomik analizi 9. Hafta: Toplu pazarlık ve Grevler 10. Hafta: İşsizlik kavramı, işsizliğin ölçümü ve işsizlik türleri 11. Hafta: İstihdam politikaları 12. Hafta: Enflasyon, Ücretler ve işsizlik 13. Hafta: Teknoloji ve Dijitalleşme 14. Hafta: Güncel gelişmelerin tartışılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Emek piyasalarının teorik ve reel olarak tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Emek piyasalarına ilişkin verileri toplar, inceler ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sendikaların ekonomik etkilerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Ücret teori ve politikalarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İstihdam ve işsizlik sorunlarını bilir ve mücadele yollarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türkiyedeki emek piyasası politikalarını ve uygulamalarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Emek piyasası kavramı ve türleri | LORDOĞLU, Kuvvet, Çalışma İktisadı, Nurcan Özkaplan İle Birlikte, Der Yayınları, İstanbul, 2005 |
2 | Emek Arzı | Aysu Serdar ´´Küreselleşme Sürecinde Gelişmekte Olan Ülkelerde ve Türkiye İş Piyasaları´´, Prof. Dr. Nurhan AKÇAYLI ´ ya Armağan, syf: 285-292. |
3 | Kısa ve Uzun Dönemde Emek Talebi | LORDOĞLU, Kuvvet, Çalışma Ekonomisi, Doç. Dr. Mete Törüner ile birlikte, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi yayını no: 467, Eskişehir, 1995 |
4 | Ücret Teori ve Politikaları | Biçerli, M. Kemal (2007), Çalışma ekonomisi, Beta Basım A.Ş., İstanbul |
5 | Eğitim Ekonomisi | Biçerli, M. Kemal (2007), Çalışma ekonomisi, Beta Basım A.Ş., İstanbul |
6 | Emek Mobilitesi | LORDOĞLU, Kuvvet, Çalışma İktisadı, Nurcan Özkaplan İle Birlikte, Der Yayınları, İstanbul, 2005 |
7 | Sendikaların Ekonomik Analizi ve Etkileri | Biçerli, M. Kemal (2004), Sendikaların Ekonomik Analizi ve İşgücü Gelirleri Üzerindeki Etkileri: Türkiye Uygulaması, Anadolu Üniversitesi yayınları No: 707, Eskişehir |
8 | Kamu ve İş Piyasaları | Biçerli, M. Kemal (2007), Çalışma ekonomisi, Beta Basım A.Ş., İstanbul |
9 | Ara Sınav | |
10 | İşsizlik | Biçerli, M. Kemal (2007), Çalışma ekonomisi, Beta Basım A.Ş., İstanbul |
11 | İşsizlikle Mücadele Politikaları | Biçerli, M. Kemal (2004), İşsizlikle Mücadelede Aktif İstihdam Politikaları, Anadolu Üniversitesi yayınları No: 1563, Eskişehir. |
12 | Türkiye İşgücü Piyasasının Analizi | Biçerli, M. Kemal (2004), İşsizlikle Mücadelede Aktif İstihdam Politikaları, Anadolu Üniversitesi yayınları No: 1563, Eskişehir. |
13 | Enflasyon ve Ücretler | Biçerli, M. Kemal (2007), Çalışma ekonomisi, Beta Basım A.Ş., İstanbul |
14 | Enflasyon ve İstihdam | Biçerli, M. Kemal (2007), Çalışma ekonomisi, Beta Basım A.Ş., İstanbul |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hüseyin M. Yüceol, Fatma Fidan, Çalışma Ekonomisi (2014), Lisans yayıncılık |
Ders Kaynakları | BİÇERLİ, M. Kemal (2007), Çalışma Ekonomisi, Beta, İstanbul. FİDAn, F. (2022), Ücret, Teori, Politika |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Emek piyasalarının teorik ve reel olarak tanımlar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
2 | Emek piyasalarına ilişkin verileri toplar, inceler ve yorumlar. | 5 | |||||||||||
3 | Sendikaların ekonomik etkilerini tartışır. | 5 | |||||||||||
4 | Ücret teori ve politikalarını değerlendirir. | 5 | |||||||||||
5 | İstihdam ve işsizlik sorunlarını bilir ve mücadele yollarını tartışır. | 5 | |||||||||||
6 | Türkiyedeki emek piyasası politikalarını ve uygulamalarını değerlendirir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |